POST ’22 – den ene ulykke efter den anden

Den sidste weekend i marts åbnes dørene til Dansk Posthistorisk Selskabs jubilæumsudstilling i Hornslet Hallen. De bedste af de bedste posthistoriske eksponater – alle udlånt af selskabets medlemmer – bliver vist ved den lejlighed. Større bliver det ikke.

Et af eksponaterne viser en ret uhyggelig del af posthistorien, nemlig historien om når det går galt. Eksponatet er sammensat af Hans Urbak – en lokal samler fra Hornslet – såkaldt crashpost. Hans Urbak skriver i sin indledning følgende – og det er ikke så få ulykker, vi skal se:

Eksponatet indeholder post, der under forsendelsen er blevet afbrudt på grund af uheld med transportmidlet til eller fra Norden eller ombord på nordiske skibe eller fly.

Dette eksponat viser forsendelser med forskellige årsager til forsinkelse og beskadigelse. Eksponatet viser også forskellige former for markering på forsendelserne, der er f.eks. anvendt etiketter, stempler eller kuverter til brug for viderebefordring, hvilket også var en information til modtageren, som i nogle tilfælde modtog en meget beskadiget forsendelse.
Forsendelserne præsenteres i kronologisk rækkefølge startende med ballonpost fra det belejrede Paris 1870-71 til uretmæssig tilbageholdt post i 1992.

Eksponatet indeholder forsendelser, hvor transportmidlet eller bygningen har været udsat for uheld eller skibet f.eks. er blevet opbragt.

Eksponatet behandler også katastrofer, hvor ingen post blev reddet. F.eks. S/S Cimbrias forlis 1883, Forulykket fly den 4. juli 1948 på ruten København-London og togulykken ved Getå 1918.

Flyulykker – begynder med post kastet ud i Nordsøen fra ballonen ”Ville d’Orleans”, som i 1870 sendte post ud fra det belejrede Paris.

Post reddet fra brændende tog, bil og brand i postbygning samt uretmæssigt tilbageholdt.

Skibsuheld De nordiske lande har altid haft skibe til postbefordring til ikke landfaste områder samt i international trafik. Rutebåden Kjøbenhavn havde f.eks. kun tre breve med ved forliset i 1948. Andre forlis kan det være flere postsække.

Det her viste brev er fra en begivenhed, som de fleste af os ældre husker klart:

Den 7. januar 1959 sender J. Holden, Southport, England et brev til Halfdan Egeskjold, Egedesminde. I Egedesminde vidste de godt at Halfdan var rejst med m.s. Hans Hedtoft til Danmark. Fra Egedesminde bliver brevet 20.2.1959 sendt Grønlands postkontor København 10.4.1959, hvor der på bagsiden af brevet sættes en etikette på med teksten ” ADRESSATEN omkommet ved m.s. ”Hans Hedtoft”s forlis. Grønlands postkontor og signaturen E.” På forsiden er en etikette med ”Til returpostkontoret” og på returpostkontoret overstreges det og der skrives Southport franco. På denne etikette er der også et violet stempel med ”Décédé” = afdød. Brevet ankom til returpostkontoret 11. april og returneret 13. april 1959. Ankomststemplet London 20. april 1959.
Dette brev er eneste kendte med relation til m.s. Hans Hedtofts forlis
.

Af Otto Kjærgaard