§1 | Navn : Foreningens navn er Dansk Posthistorisk Selskab. Dens hjemsted og værneting er København. Klubben er ved sit medlemskab tilknyttet Danmarks Filatelist Forbund (DFF). |
§2 | Formål : Selskabets formål er:
|
§3 | Medlemskab : Selskabet står åbent for alle personer, der tilslutter sig Selskabets formål og overholder dets vedtægter.
Beslutning om ansøgers optagelse i Selskabet træffes af bestyrelsen, der har ret til at afvise ansøgere, samt ret til at udelukke medlemmer, hvis handlinger anses for uforenelige med Selskabets interesser. En sådan udelukkelse kan af den udelukkede forelægges på førstkommende generalforsamling med henblik på ophævelse af udelukkelsen ved flertalsmæssig afgørelse. For udelukkelse på grund af manglende kontingentbetaling fastsættes særlige regler. (se § 9).
|
§4 | Generalforsamling : Generalforsamlingen er Selskabets øverste myndighed. Ordinær generalforsamling afholdes i marts-april og indkaldes med mindst 14 dages varsel enten via PHT eller pr. brev til medlemmerne. Forslag fra medlemmer må, for at kunne behandles på den ordinære generalforsamling, fremtræde konkret formuleret og være formanden skriftligt i hænde senest 31. december året før. Samtidig med indkaldelsen udsendes en dagsorden, der skal indeholde følgende punkter:
|
§5 | Ekstraordinær generalforsamling : Ekstraordinær generalforsamling afholdes når bestyrelsen finder det påkrævet, eller når det til behandling af et bestemt angivet emne begæres af mindst 25 medlemmer. Derudover skal der indkaldes til ekstraordinær generalforsamling, når en tidligere generalforsamling har truffet beslutning herom.
Indvarsling til en ekstraordinær generalforsamling skal foretages med mindst 7 kalenderdages varsel, og dagsordenen skal omfatte:
Forslag fra medlemmer – bilagt den nødvendige dokumentation for, at mindst 25 medlemmer står som forslagsstillere – indsendes skriftligt til formanden. Bestyrelsen er herefter forpligtet til at foranledige den ekstraordinære generalforsamling indkaldt senest 2 måneder efter, at begæringen er kommet formanden i hænde. |
§6 | Bestyrelsen : Selskabets ledelse varetages af bestyrelsen, der består af fem medlemmer: Formanden, næstformanden, kasserer og to menige medlemmer.
Formanden og kassereren udpeges af generalforsamlingen, for de øvrige pladsers vedkommende konstituerer bestyrelsen sig selv. Bestyrelsen udpeger de til enhver tid nødvendige funktionsfolk. |
§7 | Selskabets midler: Bestyrelsen administrerer Selskabets midler.
Klubben tegnes af formanden i forening med 2 bestyrelsesmedlemmer. Kassereren disponerer alene over klubbens likvide midler i kasse, på checkkonto eller på girokonto og sørger for, at disse likvide midler er af rimelig minimumsstørrelse til klubbens drift. |
§8 | Opløsning: Opløsning: Hvis medlemstallet er mindre end 30 indkalder bestyrelsen til ekstraordinær generalforsamling med et punkt på dagsordenen (Selskabets opløsning). Denne generalforsamling er beslutningsdygtig ved simpelt flertal uanset fremmøde.
Ved opløsning tilfalder Selskabets midler “Dansk Post & Tele Museum” til indkøb af posthistorisk materiale. |
§9 | Regnskabet: Regnskabsåret er kalenderåret.
Regnskabet for det forløbne år skal i afsluttet stand snarest muligt efter regnskabsårets udgang tilstilles revisoren. Efter endt revision sendes regnskabet til formanden ledsaget af revisionsprotokollen. Det reviderede regnskab fremlægges på generalforsamlingen eller udsendes i PHT nr. 1. Kontingentet forfalder til betaling 1. januar og skal være betalt senest 1. februar. Efter denne dato kan medlemmet udelukkes af Selskabet og har samtidig fortabt alle medlemsrettigheder. Genoptagelse kan ske mod betaling af skyldige restancer. Medlemmet har dog ingen krav på PHT eller andre faciliteter for den periode, medlemmet har været udelukket. |
§10 | Udmeldelse: Udmeldelse skal ske senest 1. december, og er gyldig fra førstkommende 1. januar. |
§11 | Medlemsbladet: Posthistorisk Tidsskrift, der forkortes PHT, er Selskabets medlemsblad og udgives 3-4 gange årligt med et samlet sidetal på mindst 120 sider.
Foruden artikler og nyheder, meddeles der heri foreningsnyt, medlemsannoncer o.lign. Medlemmer har ret til to gratis annoncer pr. år (max. 5 linier pr. nr.). PHT sendes gratis til Selskabets medlemmer. Særskilt abonnement på PHT kan tegnes af klubber, biblioteker og enkeltpersoner til en af bestyrelsen fastsat pris. |
§12 | Andre aktiviteter: Selskabet foranstalter formidling af posthistorisk materiale m.m. medlemmerne i mellem.
Bestyrelsen udpeger de til formidlingen nødvendige ledere, og udarbejder i forbindelse med de valgte ledere de nærmere regler for formidlingen. Reglerne udsendes til interesserede medlemmer. Lederne er ansvarlige over for bestyrelsen og regnskabet forelægges til revision og godkendelse gennem Selskabets kasserer. I tvivlstilfælde er bestyrelsens afgørelse gældende. Selskabet driver en hjemmeside, der informerer om Selskabets aktiviteter og posthistoriske emner til såvel medlemmer som ikke-medlemmer. Hjemmesiden indeholder desuden lukkede medlemsområder, der kun er tilgængelige for Selskabets medlemmer. |
§13 | Stemmeret: Hvert aktivt medlem har én stemme. Der kan ikke stemmes pr. fuldmagt. Afstemninger afgøres ved simpelt flertal.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, når mindst syv stemmeberettigede medlemmer er til stede. Den i § 8 omtalte opløsningsgeneralforsamling berøres med hensyn til antal af fremmødte ikke af § 13. |
§14 | Fortolkning af vedtægterne: Fortolkning af forannævnte vedtægter forestås af den til enhver tid siddende bestyrelse af Selskabet.
Vedtaget på generalforsamlingen i Odense den 23. april 1988, med senere ændringer 1.4.1990, 5.3.2003, 14.4.2007 samt 14.3.2015. |