Wiki, 3. stk forslag “under redigering knap 10 år”, er dette ønsket ?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Niels Schou
    Deltager

Giv mig emnet til Wiki, hvis selskabet og formand ønsker det, hermed er TRE relevante,- det foreløbigt anførte kan gengives eller fjernes, jeg vil ikke afskrive fra nogen (ex. min ven Bendix).
    1. AVISPORTOMÆRKER blev indført 1.okt 1907 til påklæbning om frigørelse på særlige anmeldelses- og afregningsblanketter, brugen ophørte 31.dec. 1916, derefter atter hovedreglen om kontant betaling.
    2. AVISPOST er forsendelser med dag- og ugeblade samt visse tryksager, der porto-afregnes med avis- og bladudgiver. Sådanne kunne kun anmeldes til Avispostkontoret og få større, udvalgte posthuse. Boghandlereksemplarer kaldes aviser og blade, som indleveres til besørgelse af andre end udgiver, typisk af en boghandler, og sådanne kunne ekspederes af de fleste posthuse i DK.
    3. AVISPOSTKONTORET oprettes i 1847 alene til ekspedition med indlevering og omdeling af aviser, med status (frimærketiden) som egl. aviskontor fra 1852. Det henlægges under Københavns Overpostmesterembede og dermed brevpostkontoret, Købmagergade, i 1860, og fra 1. okt. 1889 er det selvstændigt kontor med navnet avispostkontoret. Det er landsdækkende Udgiverpostkontor for Hovedstaden og Grænsepostkontor vedr. aviser og dagblade. Kontoret flytter til Centralpostbygningen i 1912 og nedlægges i 1970.Ydelsen honoreres kontant eller efter aftale, se Wiki´s “avisportomærker”.

Niels E. Thunbo
    Keymaster

Hej Niels. De tre emner er hermed opdateret i wiki. Tak for dine bidrag. Mvh Niels Thunbo

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.