Danske noteringer på transittpost fra Sverige over Helsingør

• This topic is empty.
Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    Webmaster
    Deltager

Hei,

I forbindelse med et arbeid med å registrere en korrespondanse fra Sverige til Holland fra 1850-tallet har jeg lagt merke til en notering jeg kun finner på de forsendelse som har gått via Danmark over Helsingør om vinteren. Jeg finner den altså ikke på post via Lübeck. Det dreier seg om krittmarkeringer i rødt med tallet “6”. Hva refererer dette tallet til? De teoriene jeg selv har klart å komme opp med er som følger:

a) det kan være en henvisning til svensk og dansk porto opp til Hamburg, angitt i schilling; riktig portofordeling skulle vel være 2,5 silbergroschen til Sverige, etter konvensjonen Sverige-Danmark av 1852 , og 2 sgr til Danmark, etter konvensjonen Danmark-Preussen av 1853, totalt 4,5 Sgr eller 6 schilling.

b) det kan være en henvisning til nærporto Helsingborg-Helsingør på 2,5 schilling, ifølge konvensjonen av 1852, som omregnet blir 6 skilling banco.

Er jeg på sporet med en av disse forklaringene, eller finnes det andre forklaringer? Jeg har ikke klart å finne noen konvensjoner eller avtaler Danmark-Hamburg; var det slik at brev fra Sverige over Helsingør ble behandlet etter den dansk-preussiske konvensjonen, slik som brev via Lübeck, eller var det en annen behandlingsmetode som kan forklare hvorfor jeg ikke finner den samme noteringen på brev sendt via Lübeck?

For ordens skyld; 6-tallet ledsages ofte av et 5-tall enten i rødt eller blått, som jeg antar angir samlet videre porto Preussen-Holland på 3+2=5 sgr. 6-tallet er noen ganger krysset ut til fordel for dette 5-tallet, så jeg antar  6-tallet må ha referanse til portoberegningen før, og ikke etter, Hamburg.

Mvh Kent Ryen

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.