"Viderebefordring tillatt tysk censur"

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Henrik Svelmøe
    Gæst

Hej alle.

Hvem kan hjælpe med nærmere oplysninger om anvendelsen af dette stempel. Af min litteratur (Horst Landsmann) kan jeg se det er et norsk stempel brugt i Oslo (SND1.1) i perioden april – juni 1940. Men hvordan er det overhovedet kommet over Norge. Som det fremgår er det sendt fra København 6. maj 1940 til Malmø – med ankomststempler i Malmø henholdsvis d. 29. maj og 1. juni. Postkortet er desuden omadresseret, men det er svært at tyde til hvem/hvor – måske en af Jer kan hjælpe.

Jeg ser frem til lidt hjælp. Mvh. Henrik

Jørgen Kluge
    Gæst

Hej Henrik
    Kortet er sandsynligvis censureret i Hamburg derfor den sene levering i Malmö. Kortet er eftersendt til Fältpost 21413, som må have været i Norge derfor det norske stempel der iflg. Riemer var et gennemgangstempel. Betegnelsen “Lith. F. har jeg ingen forklaring på, men det er i forbindelse med påskriften Fältpost 21413.
    Mvh. Jørgen

Henrik Svelmøe
    Gæst

Hej Jørgen. Jeg takker mange gange for din hjælp. Mvh. Henrik

S. Karlsson
    Gæst

Vykortet har blivit felsorterat till Norge, tysk censur i Oslo.
    Kortet sänds till Sverige/Malm och ankommer 29.5.40 och eftersändes den 1.6.40 till FÄLTPOST 21413 Litt F, vilket är ett svenskt fältpostnummer (skyttekompani i södra Sverige). Litt.F står för militära styrkor söder om Dalälven

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.