Værdibrev til Sverige

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Inaktiv

Er der nogen der kan forklare denne takst på 43 øre? Jeg kan ikke finde løsningen i Danske Breve.

Niels E. Thunbo
    Keymaster

Med Niels H. Bundgaard som kilde, kan man nå de 43 øre på følgende måde: Brev 15-125 gram: 20 øre. R-gebyr 15 øre. Værdigebyr pr. 250 kr: 8 øre. Ved at gennemlæse afsnittet om pengebreve til udlandet, kan man godt få det indtryk, at disse netop skulle frankeres på den måde: Vægtporto + R-gebyr + Værdiassurance.

Palle Offersen
    Deltager

Jeg er enig i Niels E. Thunbos udlægning.  Værdibreve skulle frem til 1. juli 1972 sendes som R-brev med et assurancetillæg jf. Bundgaard.

Lige en supplerende kommentar om litteratur om takster, selv om jeg primært arbejder i perioden 1927-1933 er iagttagelserne nok de samme for andre perioder også. Danske Breve er på mange områder ret mangelfuld – nærmest generel – i sine beskrivelser af takster, og bøgerne kan ikke stå alene, men jeg anvender dem fortsat en del primært vedr. før 1900. Niels H. Bundgaard “Danske Forsendelser 1875-2015” er væsentligt bedre og dækker taksterne grundigere, men også her er der fejl og mangler f.eks. vedr. postopkrævninger til udlandet og værdibreve til Island. Endvidere har Bundgaard ikke pakketakster med. Jeg vil anbefale, at du anvender begge bøger og søger hjælp f.eks. her, når der er noget, som ikke passer. Det er jo det, vi har “Forum” til.

H. Mouritsen
    Deltager

Niels’ beskrivelse er i princippet rigtig. De fulde informationer og den præcise takstperiode kan du finde i min bog, som skulle være på vej til køberne i denne uge.

Med venlig hilsen

Henrik

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.