Tilbagemeldelse

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Otto Kjærgaard
    Gæst

Det afbillede er nederste del af en tilbagemeldelses blanket. En fejl er erkendt, men kan nogen forklare de 5 øre, som er påsat. Mit eget gæt er, at det er en berigtigelse af en beløb, men kan nogen komme med en bedre forklaring, for 5 ører passer ikke med nogen kendt portosats på det tidspunkt?

Mvh.

Otto

Ole Maintz
    Gæst

Hej Otto.
    Mit bud er, at Århus har afsendt en forsendelse til Grindsted, men forsendelsen har manglet 5ø i at opfylde taksten. Århus skulle derfor ha’ sat forsendelsen i efterporto, men det har de tilsyneladende ikke gjort. Derfor sender Grindsted en tilbagemeldelse til Århus, hvori de beskriver den fejl, som afsenderkontoret har begået.
    Den begåede fejl (på din anmeldelse) erkendes af Århus, som derfor må “bøde” de 5 ø, som ved tilbagekomsten til Grindsted bliver annulleret. Sådan var bestemmelserne blevet i 1868. Indtil 1868 skulle sådanne “posthus-fejl” bogføres, hvilket medførte et omfattende bogholderi. Forøvrigt har jeg aldrig set en “ægte” Tilbagemeldelse før, hvilket nok hænger sammen med, at disse skulle indsendes til revisionskontoret sammen med kvartalsregnskaberne, så du skal nok være yderst tilfreds med, at du har “noget af en Tbm”.
    Hilsen Ole

Toke Nørby
    Gæst

Det lyder som en rigtig forklaring. Da du ikke har set en sådan “Tbm” (er det forkortelsen?) før, vil jeg gerne vise dig en, som ganske rigtigt er et internt dokument. I mit tilfælde tror jeg dog ikke, at der er andet regnskab involveret end det postbudet skulle stå til regnskab for!

Mvh

Toke

Otto Kjærgaard
    Gæst

Jeg takker begge de herrer. Altid godt at få bekræftet sine antagelser.
    Mvh,
    Otto

Ole Maintz
    Gæst

Hej Toke.
    Tak for dit indlæg med vedhæftede “Tbm”. Når jeg brugte denne forkortelse, er grunden den, at de ganske få breve jeg har set gennem tiden med (dokumenteret) tilbagemeldelse påskrevet forsendelsen, har båret denne forkortelse. Mange af de “fejlbetjente” forsendelser bærer – så vidt jeg kan se – ingen synlig bemærkning om “Tilbagemeldelse”, men det betyder ikke, at der ikke er sendt en Tilbagemeldelse.
    Det var bare det jeg ville sige 🙂
    Ole

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.