Taksten för inrikes trycksak högre än till Norden

• This topic has 2 svar, 1 stemme, and was last updated 16 years siden by Hans Teinvall.
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Hans Teinvall
    Gæst

En trycksak sänd från Köpenhamn till Uppsala i Sverige den 22 nov 1951, stämplad med TMS 155:41.

En enkel försändelse som trots allt har en historia att berätta.

Taksten för trycksaker inom Danmark steg från 6 öre till 10 öre den 1 jun 1950. Våglinjtetyp 10 öre grön (AFA 318) har som primärt frankeringsändamål – trycksaker. Taksten till övriga utlandet ändrades också den 1 jun 1950 till 10 öre.

Enligt Takstfortegnelse 1851 – 2008 (Knud Tolböl) ändrades INTE taksten för trycksaker till Norden förrän den 1 jul 1952 till 10 öre. Taksten bekräftas även i Dansk Luftpost (Mats Hedelius)

Tre teorier:

1. Feltryck i de böcker som jag hämtat min information

2. Det danska postverket glömde att ändra taksten till Norden den 1 jun 1950

3. Det danska postverket ändrade medvetet inte taksten för trycksaker till Norden förrän den 1 jul 1952

Vilken av dessa teorier kan vara den mest sannolika?

Finns det information i OM?

Webmaster
    Gæst

Hej Hans
    Jeg kan bekræfte, at taksten for tryksager til Norden først blev ændret til 10 øre pr. den 1. juli 1952.

Jeg har oplysningen var MIN version af Danske Breve 1851-1979. Den har jeg fået af den nu afdøde Hans Ehlern Jessen, som i sin tid har sammenholdt takstoplysningerne med bl.a. OM. Han har lavet et utal af rettelser til bogen, men ikke ved denne takst, så jeg mener vi roligt kan tro på, at 1952 er det rigtige årstal for takstændringen.

M.v.h.
    Morten Pieper

Hans Teinvall
    Gæst

Hej Morten
    Tack för ditt svar. Jag misstänkte att det var min teori nr 3 som gällde. Det är dock intressant ur posthistorisk synpunkt att det var billigare att sända trycksaker till Norden än inom Danmark. Avsändaren av min trycksak har dock inte varit medveten om detta utan överfrankerat med 2 öre. Jag har inte undersökt om det finns fler exempel men det kan vara intressant om någon har något mer exempel.
    Hälsningar
    Hans

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.