Stempler – Fredericia 1 1/2 Ring

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Svend Wæver
    Gæst

I Nordisk Filatelistisk Tidskrift nr. 4 2005 gjorde Vagn Jensen status over 1 1/2 ring stemplerne, type ANT IIb. Disse stempler skulle påføres breve afsendt fra Danmark til udlandet over Hamburg jfr. cirkulære af 22. 2. 1845.

Fredericias 1 1/2 ringstemplet indgår ikke i Vagn status. Han var ikke bekendt med dets eksistens da han skrev artiklen. Mig bekendt findes er der indenfor de de seneste år fundet et afstryk af dette stempel fra 1848. Vagn afbilleder det i sit stempelkatalog på KPKs hjemmeside. Dertil kommer et andet fra 1846 som jeg netop har erhvervet på Ebay. Det viser jeg ovenfor.

Jeg har set det andet på brev og tog også en kopi, men på grund af et PC nedbrud har jeg mistet billedet. Jeg mener at have set det i et auktionskatalog nogle år tilbage dvs. i perioden 2005 – 2010, men næppe Høilands for det har jeg gennemgået. Det er formentlig brevet som har et aftryk fra 1848. Hvis ikke ja så finder der måske tre aftryk.

Skulle der mon i dette forum være nogen der kan hjælpe mig til at finde et scan af dette brev fra 1848? Jeg ville gerne ved lejlighed ajourføre Vagns artikel. Det spændende om man vil ved dette fund er, at på ny rejser det gamle spørgsmål: Hvilke byer fik tildelt disse stempler? Der mangler ÉT. Det antoget for nogle år tilbage at det kan være det sjældne Lübeck 1 1/2 ring stempel, men da det posthus lå i udlandet er det vel ikke givet at det skal tælles med blandt de 1 1/2 ring stempler der er tildelt Kongeriget og Schleswig-Holstein???

Jeg ville gerne vedhæfte Vagns oversigt for Fredericia som den fremtræder på KPKs hjemmeside, men det går ikke fordi den er i pdf format.

Webmaster
    Gæst

Hej Svend

Når du kommer lidt længere i dine undersøgelser, så send mig en mail. Jeg har lidt oplysninger fra Vagn og Holger vedr. 1½-ring stemplerne, dog ikke omkring Fredericia.

M.v.h.

Morten Pieper

Svend Wæver
    Gæst

Det er netop problemet. Fredericia er nyopdaget. Vil tage emnet op når KPK mødes igen

Svend Wæver
    Gæst

Vagn status vedlagt

Jørgen Chr. Lei
    Gæst

Hej Wæver, klik ind på http://www.eBay.com og find brevet som # 261196602764. Brevet gik for 152,50 USD, så jeg fik ikke budt højt nok men jeg gemte billedet. Det kan du stadig nå at gøre!
    Jørgen Chr. Lei

Jørgen Chr. Lei
    Gæst

Hej Wæver, Jeg fik ikke lige læst, at dit brev var fra eBay, så mit svar var ved siden af. Det må du undskylde!
    Jørgen Chr. Lei

Svend Wæver
    Gæst

Helt i orden Jørgen. Lader til at vi konkurrerede om samme objekt. Et smukt brev er det jo ikke, men stemplet fremstår helt skarpt så det må være relativt nyt på tidspunktet. Det er indtil videre det tidligst kendte aftryk. Spørgsmålet er hvor det andet aftryk – som Vagn afbilleder – er blevet af? Jeg skrev i sin tid til Vagn fordi jeg havde set det brev som bærer det stempel fra 1848 som Vagn viser og det var på tidspunktet det ENESTE kendte.

Svend Wæver
    Gæst

Takket være gode venners hjælp (Frank Banke fra Bruxelles) og at mange af Thomas Høiland auktionslots stadig kan findes på nettet (tak Thomas) så er det nu lykkedes at mig at vise det brev fra 1848 som viser FREDERICIA 1 1/2 ring stemplet oven i købet vedhæftet attest af LN som oplyser at det er det – på tidspunktet eneste kendte aftryk.

Som det fremgår ovenfor kedes der nu 2 aftryk af dette stempel. Det andet er fra 1846

Toke Nørby
    Gæst

Jeg ledte efter noget bestemt i de gamle Postiljonen.se–kataloger og så tilfældigvis, at “dit” brev nr. 2 blev solgt på deres auktion nr. 193, 4 april 2009,for 850 Euro (hammerslag), lot nr. 3. Kataloget ligger stadig på postiljonens hjemmeside under “Catalogue Archive”. Blot til din orientering, Svend.
    Mvh
    Toke

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.