Stempelspørgsmål fra "Down Under"

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Toke Nørby
    Gæst

alex mantegazza <alex.mantegazza@bigpond.com> fra Australien spørger om de moderne postcenter-stempler:

I collect stamps and have many Danish stamps with postmarks.

One in particular is from the postcenter in Copenhagen.

At the top of the inner circle is 22.

At the bottom of the inner circle is 11.

I cannot find any info about these numbers. I suspect one number could be the timenand the other number the designation of the postcenter.

Jeg har fortalt ham, at det ene må være stempelnummeret og det andet postcenternummeret, men hvad der evt. er hvad, ved jeg ikke. Datoen står jo i broen. Er det rigtigt? (Jeg ved simpelthen ikke nok om de nye stempler).

Is there a list of postcenter numbers with street addresses?

Det kunne jeg heller ikke svare på. Hvor finder man det?

PFT

Toke

Otto Kjærgaard
    Gæst

Det øverste nummer i stemplet er stempelnummeret, så de hele tiden kan finde tilbage til det, hvis der skulle være en fejl.
    Det nederste tal er brevets vægt i gram.

Opdateret henvisning (af webmaster 26.01.2020): https://www.postnord.dk/filateli/stempling-og-stempelinfo

Mvh.
    Otto

Otto Kjærgaard
    Gæst

Linket virker vist ikke. Gå ind på POST DANMARK og så ned på KØB FRIMÆRKER. I venstre kolonne næst nederst findes STEMPELINFORMATION.
    Otto

Toke Nørby
    Gæst

Tak – Otto – også for den efterfølgende snak i klubben. Her fortalte Otto, at stemplet er et “laser”-print, idet jeg var skeptisk overfor det nederste tal, der jo vil variere efter brevets vægt. Det er altså ikke et fysisk stempel, men et programfremstillet print.

Jeg kunne dog ikke finde stempel-typen på PostDKs hjemmeside, selv om jeg fandt “Stempelinformation”.
    Mvh
    Toke

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.