Vedhæftede brev sendt fra Hundslund 08.10.1942 til SS-Sturmmann Balleby (øjensyneligt indlagt på lazaret i Gera). På bagsiden lukkebandarole fra Berlin og censurstempel “ss-feltpostprüfstelle”. Er det også fra Berlin? Jeg har ikke kunnet finde et tilsvarende stempel i min litteratur (Horst Landsmanns; “Die Zensur von Zivilpost in Deutschland im 2. Weltkrieg”).
Censur stemplet er et SS feltpostcensurstempel, som er afbildet i Wolter,Die Postzensur bind II mellem side 20 og 21. De er ret sjældne. Jeg ved ikke hvor feldpostkontoret var lokaliseret, men mon ikke det var i Danmark, da det er en dansk kuvert, som eller skulle have været i censuren i København.
Iflg. Arne Kjeldsen Larsen’s bog om danske i tysk krigstjeneste lå SS censurkontoret i Berlin. Jeg mener også at jeg har læst dette et andet sted, men kan ikke huske hvor.
Hej Jørgen og Otto. Tak for input. Jeg undersøger lige nærmere i de kilder i angiver. Nogen der kan supplere yderligere omkring brugsperiode mv. – er selvfølgelig meget velkomne….
Hej igen Der er ingen dateringer på stemplet i AKL’s bog men efter de kopier af breve (5 stk.) er stemplet brugt mellem 1941 og 1943 det giver naturligvis ikke nogen klart billede af hvornår stemplet er brugt. Banderolen er en brugt fra oktober 1941 til december 1943 iflg. Karl Heinz Riemer