Skibsbreve fra Altona til England via Hull

Tagget: 

Dette emne indeholder 2 svar, har 3 stemmer og blev senest opdateret af  Jørgen Kluge 4 timer, 23 minutter siden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Erling Berger
    Deltager

I danske samlinger ser man adskillige skibsbreve via Altona til Hull efter 1837. Altona nævnes konsekvent som anløbssted i annoncer for en rute fra Hull til Harburg, en by i kongeriget Hannover beliggende syd for Elben lige over for Hamborg; men altså ikke til Hamborg. Jeg har også mange annoncer for en rute fra Hull til Hamborg, men Altona nævnes ikke. Hvordan kom brevene fra Altona til Hull?

Niels E. Thunbo
    Keymaster

Jørgen Kluge
    Deltager

Hej Niels. Jeg har flere gange set på dit indlæg og undret mig over at der ikke kommer noget respons. Jeg prøver at vise et brev fra Königsberg til London idet jeg tror at proceduren må have været nogenlunde den samme, som breve fra DK. Mit brev er sendt fra Königsberg den 12.9.1842 til London via Hamburg. Brevet er kommet til det preussiske postkontor i Hamburg og derfra videre til skibet der sejlede det til England. Brevet er sendt franco fra Königsberg til Hamburg (til Skibet) betalt med 15½ Silbergroschen. Stemplet med rødt ovalt stempel “T 16 SEP” på det preussiske postkontor i Hamburg. Porto 1 Shilling 8 Pence for befordring fra Hamburg til London. England accepterede ikke forsendelser med forudbetalt porto på dette tidspunkt. Måske det hjælper lidt på din forespørgsel.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.