Rute portobrev??

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Jørgen Brandt
    Gæst

På nys erhvervede magnum brev (25 x 40 cm) er der et stempel, som volder mig lidt hovedbrud.

Brevet er af monteringsgrunde reduceret til en beskåret forside. Ved erhvervelsen var de obligatoriske segl klippet bort og da der ikke var stempler eller anden påtegning valgte jeg at skære brevet.

Som ses er brevet sendt fra Viborg til Nibe. Afg. stemplet i Viborg 14.11.27 E. ank. Nibe 16.11.27 8-9 F. På vejen har det på en eller anden sæt og vis været i bureauet Aalborg-Fredericia 15.11.27 T-951. (Hovard side 98 nr 1 eller 4.) Overpakmesteren skriver en bemærkning om brevets tilstand.

Alt mht porto, takster etc er fuldstændig klar for mig, Har søgt vidt og bredt, men kan ikke finde hvor tog 951 løb henne.

Kan nogen forklare mig brevets rute, hvordan det bliver udsat for et stempel fra Den jyske længdebane, når nærmeste vej var Viborg-Nibe med banen over Aalestrup og Aars??? Jeg undres: Nogen banefolk som kan klarlægge ruten please. I øvrigt et dejlig brev om end lidt stort.

Mvh

Jørgen Brandt

Kim Widén
    Gæst

Her er et par mulige forklaringer til at brevet tilsyneladende har gået en omvej.
    1) det er et værdibrev og skulle (tror jeg) gå via et overordnet posthus ved omlæs. Både Aalestrup og Aars var små stationer, dog med forgrening til andre banestrækninger.
    2) Ikke alle tog havde postkupe så det er ikke altid sikkert at den nærmeste vej var den hurtigste (nok ikke relevant da brevet er afsendt en mandag og først fremme om onsdagen). I 1933 havde hvalpsundsbane et tog i hver retning med postkupe, fra Aalborg om morgenen og Hvalpsund om eftermiddagen, de andre 3 havde kun en ,lade.
    3) Banen til Løgstør udgik fra Hobro
    medens banen fra Viborg, som udgik fra Herning, kun gik frem til Aalestrup. så det er ikke givet at der har været gennemgående postkupe til Løgstør fra Viborg.
    Håber dette er til hjælp

Kim Widén

Toke Nørby
    Gæst

Fra OM nr. 20 af 06.05.1927, “Postgangen”, s. 63:
    Fredericia-Aalborg-Frederikshavn
    Bureauet i Tog 951 Randers-Hobro (min kursivering. TN) overgaar til Tog 1129 og Bureauet i Tog 917 Aalborg-Frederikshavn paa Søndage i Juli til Tog 1819….”
    Hvis du kan bruge det til noget.
    Mvh
    Toke

Jørgen Brandt
    Gæst

Hej Kim & Toke, tak for jeres kommentarer. Jeg vil naturligvis nærstudere dem og deraf håber jeg at komme til en endelig konklusion til brug ved mont.
    Det er bare skønt, når nogen reagerer på ens indlæg.
    Mange tak til jer begge.
    Mvh
    Jørgen

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.