- This topic has 9 svar, 1 stemme, and was last updated 14 years, 8 months siden by
Finn S. Laursen.
-
ForfatterIndlæg
-
20. november 2011 kl. 13:17 #59078
Finn S. Laursen
Gæst20. november 2011 kl. 16:23 #59607Jan Krolak
GæstHej Finn!
Det brev minder meget om det brev jeg fik svar på fra Morten Pieper af 2. juli 2011. Mit brev har også et 6 tal og er uden porto. Jeg vil tro at der er tale om det samme her.Læs hans svar til mig under posthistorisk Forum.
Mvh.
Jan Krolak20. november 2011 kl. 18:19 #59608Finn S. Laursen
GæstHej Jan tak for dit svar. Men mit spørgsmål gik på det røde kryde i Øverste venstre hjørne. Resten af dit svar er jeg meget enig i.
Vh. Finn26. november 2011 kl. 15:02 #59609Webmaster
GæstHej Finn
Det er jo en ganske interessant brev du viser her. Problemstillingen med de “røde krydser” har været drøftet rigtig mange gange i forskellige sammenhænge og her har specielt Ole Maintz været fortaler for, at krydset netop betyder, at Karten ligger i den bunke med det røde kryds. Ole henviser her til omkarteringsloven der kom i 1860. Andre gode posthistorikere mener imidlertid, at der er tale om en kontrolmarkering.Det interessante ved dit brev er, at det ganske entydigt kan ses, at det røde kryds er skrevet af postmesteren i Horsens, da farven er identisk med 6-tallet. Postmesteren i Horsens har ikke noget der skal kontrolleres i forhold til dette specifikke brev. Det er et helt almindeligt portobrev som godt nok indløses med en modtagerattest, men det er postmesteren i Horsens egentlig rimelig ligeglad med – det er modtagerens hovedpine.
Derfor kan jeg ikke se en anden god forklaring på krydset end netop det forhold, at brevet har været det øverste brev i den bunke, hvor samlekarten har ligget.
Indtil der er forsket lidt mere i netop disse krydser mener jeg imidlertid også, at man skal være varsom med at generalisere betydningen af de røde krydser. Jeg har flere breve hvor det er helt tydeligt, at det røde kryds netop er en kontrolpåtegning.M.v.h.
Morten Pieper27. november 2011 kl. 10:13 #59610Finn S. Laursen
GæstHej Morten
Tak for dit svar, det var lige det jeg manglede.
Vh. Finn Skriver27. november 2011 kl. 20:06 #59611Ole Maintz
GæstHej Morten.
I forbindelse med dit indlæg omkring “rødkridt-krydser”, så kunne jeg da være interesseret i at se/høre noget om dine krydser, som tyder på kontrolpåtegning, for det er faktisk ikke lykkes mig at finde noget om denne “markering” i de såkaldte primære kilder.
Hvilken “kontrol” mener du, der er foretaget, når brevet/brevene har fået et sådant lille kryds??
Hilsen Ole M.27. november 2011 kl. 23:59 #59612Webmaster
GæstHej Ole
Jeg har – lige som dig – aldrig set primære kilder der anfører en særlig procedure for kontrolmarkeringer, men dette brev har jeg vanskeligt ved at tolke på anden måde end kontrol-krydser. Det har så også den årsag, at pakker og værdiforsendelser også efter 1851 blev karteret enkeltvis, og dermed var der ingen bunke at lægge en karte i.
Der hvor det straks bliver noget mere problematisk med en påstand om kontrol-krydser er på almindelige forsendelser, hvor der reel set ikke er noget at kontrollere når man ser på en specifik forsendelse i forhold til øvrige forsendelser. Det nævnes ofte som modargument, at det er en kontrol af portoen. Her har man så et forklaringsproblem, når det røde kryds findes på en Kongelig Tjeneste med Attest.
Jeg har i øvrigt eksempler på røde krydser på almindelige forsendelser i perioden 1828 – 1870. Fra 1819 – 1828 er der så en anden påtegning som muligvis betyder det samme som de røde krydser, men det er så en helt anden historie 🙂
M.v.h.
Morten Pieper
28. november 2011 kl. 19:13 #59613Ole Maintz
GæstHej Morten.
Jeg er glad for at se dit adressebrev med rødkridt-krydser og dine bemærkninger om, at der er tale om forskellige “typer” krydser. Netop pakkepostforsendelser har flere forskellige påtegninger, som man med rimelighed kan “postulere”, er kontrolmarkeringer. På dit adressebrev -tror jeg – krydserne er en kontrol af, at pakke(r) og adressebrev er “kontrolleret” for, at begge dele er “tilstede” ved ekspeditionen.
I 1987 havde jeg en samling om danske pakkepostforsendelser. I forbindelse med udarbejdelsen af denne samling konstaterede jeg, at den måde de forskellige postkontorer markerede “kontrollen” på, var meget forskellig. Nogle satte blot et “V” (=tjek-mærke), andre satte streg over registernumrene, atter andre satte et lille kryds og nogle undlod at sætte “kontroltegn” på adressebrevet. Så vi er meget enige om, at krydser på pakkepostforsendelser og brevforsendelser har hver deres betydning.
Det kunne være interessant at se, hvilke BREVPOSTFORSENDELSER med et rødkridtkryds medlemmerne har liggende. Måske vil det kunne være med til at klarlægge hyppigheden af sådanne forsendelser. Skulle der være andre en dig, Morten, som læser dette indlæg, så opfordres de til at læse min lille artikel om “Rødkridt påtegnede brev” i PHT 2003/1, hvis de har lyst til at deltage i vores lille debat her på FORUM.
Hilsen Ole M28. november 2011 kl. 19:35 #59614Carsten Bjerg
GæstHej Finn.
Jeg vil også bidrage med et brev med rødt kryds.
Jeg viser et brev med rødt kryds sendt i Odense postkontors distrikt. Brevet er frankeret med 4 RBS Thile III, som er annulleret med NUM. 51-1, og der er ikke andre stempler.
Det er ganske rigtig, som det fremgår af cirkulærer no. 5. 1860 , at øverste brev i bundtet med karten skulle markeres med et rødt kryds. Men det brev jeg viser har aldrig været sendt udenfor Odense postkontors distrikt, og har derfor ikke været i et bundt med karterede breve.
I dette tilfælde hælder jeg mest til, at der er foretaget en kontrolvejning af brevet, som ved indleveringer har været frankeret til 1. vægtklasse.
M.v.h.
Carsten Bjerg
29. november 2011 kl. 12:39 #59615Finn S. Laursen
GæstHej Carsten
Tak for dit svar, som jo bringer et nyt aspekt ind i problematikken. Men som Ole skriver kan det være et udslag af postmandens opfattelse af påtegninger.
Vh. Finn -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.