- This topic has 4 svar, 1 stemme, and was last updated 13 years siden by
Klaus Wehlt.
-
ForfatterIndlæg
-
18. juni 2013 kl. 19:25 #59146
Klaus Wehlt
GæstHej allesammen,
jeg har problemet med forklaringen af et francobrev fra Tønning/Slesvig til Delve i Holsten. Brevet bærer på forsiden øverst til højre et rødt kridt 2, herunder en lodret rød kridtstreg. Jeg formoder, at det brev gik til Heide og at brevet blev udbragt fra Heide til Delve per landpostbud. Var 2 (Schilling Courant?) bærepenge? Og hvad betyder den lodret kridtstreg?
Den sorte 6 venstre bør være en privat registreringsnummer,
På bagsiden er karteringsnummer 8 – . Højre for baren er ikke et tal, fordi brevet blev sendt franco.
Mvh, Klaus
28. juni 2013 kl. 9:53 #59733Jørgen Chr. Lei
GæstHej Klaus,
En mulig fortolkning: Den lodrette, fede rødkridtsstreg er taksten fra Tönning til Heide (1 Sch. C.), der sammen med bærepengene på 1 Sch. C. giver 2 i alt. Men retteligen burde 1-tallet have været overstreget!
Mvh Jørgen Chr.28. juni 2013 kl. 12:00 #59734Klaus Wehlt
GæstHej Jørgen,
tak for svaret. Din forklaring ville betyder at brevet blev betragtet på postkontoret i Heide (eller Lunden) som portobrev. Men hverken håndskreven påtegning “franco” blev overstreget eller portobeløbet blev skrivet på bagsiden.
Mvh, Klaus
15. juli 2013 kl. 10:30 #59735Jørgen Chr. Lei
GæstHej igen Claus,
Du har ganske ret. Det er et francobrev, godt nok med mange tal på. Ud over tal i rødkridt er der i venstre side et 6. og nedre højre hjørne et 2-tal. I blæk? De 6. er sikkert et brevnr. fra modtageren, selv om det også kunne betyde 6 RBS (=2 Sch. C.). Nyt bud: Brevet har været et dobbeltbrev, hvor der – modsat det normale – er skrevet 2 i øvre højre hjørne i stedet for ved siden af “franco”. Den fede lange røde streg er så bærepengene.
Mvh. Jørgen15. juli 2013 kl. 19:17 #59736Klaus Wehlt
GæstHej Jørgen,
tak igen. Jeg formoder også at den sorte 6 er en privat registreringsnummer.
Om de portopåtegninger forfølge jeg øjeblikkelig en anden idé. Jeg har læst nogle artikler om tidlige private landpost, f. e. Kurt Hansens og Ole Maintz bog om Lokal- og dirstriktsfordendelser i provinsen i 1800-tallet eller E. Menne Larsens artikelserie om Træk af Postvæsenets historie i Slesvig 1848-1851.
I Circulaier nr. 46b fra 21. december 1844 blev bærepenge fastsat med 2 RBS per private brev. Det brev so jeg har vist, er et privat brev, ikke tjenestepost. Var det mulig at postmesteren opkræves endvidere en skilling for den private bud for ombæring? E. Menne Larsen skriver om sognebudene i Ejderstedt som fik 1 Skilling (RBS, Schilling Crt.?) per brev.Eventuelt vil jeg sende et spørgsmål til byarkivet i Heide om sognebudsvæsenet i Dithmarschen for 1848.
Mvh, Klaus
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.