Portopåtegning til Gibraltar

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Søren Kjærgaard
    Gæst

På viste brev til Gribraltar er jeg i tvivl om påtegningen. Strår der 2 ( shilling ) ?

Er der nogen der kan hjælpe ?

mvh Søren Kjærgaard

Morten Pieper
    Gæst

Du gør det nu ikke let for dem der gerne vil hjælpe.

En scanning af brevet uden alt det blanke papir vil gør det muligt at forstørre brevet, så vi kunne se detaljerne, herunder også den omspurgte påtegning. Jeg formoder at der står 1849 i London-stemplet?

Er der noget på bagsiden som kan hjælpe med analysen?

Det jeg med sikkerhed kan fortælle er, at portopåtegningen skal regnes fra Hamburg, da brevet er et K.T.-brev fra Udenrigsministeriet (højst sansynligt) som er sendt portofrit i Danmark.

mvh.
    Morten Pieper

Søren Kjærgaard
    Gæst

Tak for hurtig reaktion fra Morten Pieper.

Det var nu ikke min mening at gøre det svært. På min computer går scanning og forstørrelse fint igennem.

På bagsiden er der et officielt segl, jeg ikke kan tyde. Det er sendt til Gibraltar, og forwarded videre til Marocco.

Brevet er rigtignok et KT brev, portofrit i DK. Det engelske stempel er London16 marts 1849.

Portoen for et enkelt brev – ½ ounce – med dampskib fra England til Gibraltar var 12 p. Et dobbelt berv vil derfor være 2 shilling, men jeg er usikker på, hvad der er påskrevet.

Det er, hvad jeg selv er kommet frem til, men vil naturligvis gerne høre om der er bedre forklaring.

mvh Søren Kjærgaard

Toke Nørby
    Gæst

(Hej Morten. Hvis du bruger IE kan du i kommandolinien trykke på “Vis” og dernæst på “Zoom” i rullegardinet. Så kan du få brevet så stort, som du ønsker. Mvh Toke)

Erling Berger
    Gæst

Efter min erfaring med britiske noteringer af porto så læser jeg 1 Shilling eller 1/. Dette bekræftes af påskriften i højre, øverste hjørne, hvor det gentages. – Erling Berger

Klaus Wehlt
    Gæst

Hej Sören,

jeg har scannet portooversigten fra 1846, desvaerre plakaten er for lang. Gibraltar er ikke naevnt, men til min viden der var enhedsportoen for forsendelser til Gibraltar, Malta, Ioniske Oer og Alexandria. Det ville have vaeret 2 Skilling, se porto til Egypten.

mvh Klaus

Erling Berger
    Gæst

Bogen af Moubray ,,British Letter mail to Overseas Destinations 1840-1875″ siger: Til Gibraltar via Falmouth eller Southampton1840-1854: 1/ shilling op til 15 gram

Søren Kjærgaard
    Gæst

1 sh. passer med den tabel jeg har fra 1846.

Hvor / hvem har påført det blækskrevne 1/ i øvre højre hjørne ? – Jeg kan huske at have set tilsvarende før, men har ikke vidst hvad det betød.

Da brevet ikke har andre stempler end det engelske, er det så gået uden om det danske postvæsen, evt med privat skib til England. Hvis det som KT brev var gået via Hamburg, skulle der vel være stempel her og porto fra Hamburg til England ?

Den tabel Klaus Wehlt viser, mener jeg indeholder engelsk indenrigsporto, men dansk skal tillægges. Jeg vil iøvrigt være glad for en scanning af det der mangler.

mvh Søren Kjærgaard

Erling Berger
    Gæst

Angående påtegning af franko i England: Jeg har flere breve fra England, hvorpå frankoen er skrevet ligesom på det aktuelle brev. De meget store tal er skrevet af postvæsenet. Jeg antager, at de små tal er skrevet af afsenderen i England. Jeg forestiller mig, at et kontor-bud blev sendt til postkontoret med adskillige breve. De små tal letter sammentællingen af, hvormeget buddet skal have med i kontanter til postkontoret.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.