- This topic has 6 svar, 1 stemme, and was last updated 15 years, 1 month siden by
Kim Widén.
-
ForfatterIndlæg
-
16. juni 2011 kl. 11:19 #59050
Jørgen Kluge
GæstHallo Alle
Et enkelt spørgsmål: Er portofrihed en specialporto?
Mvh.
Jørgen16. juni 2011 kl. 13:37 #59565Ebbe Meyer
GæstDet kommer nok an på hvad man forstår ved specialporto, man kunne vel nok kalde portofriheden for blindeforsendelserne for en specialporto, men der findes jo rigtig mange forskellige former for portofrihed!
Mvh
Ebbe17. juni 2011 kl. 9:48 #59566Webmaster
GæstHej Jørgen
Umiddelbart synes jeg det er et spil om ord, og tolkning af samme.
Begrebet ”portofri” retter sig efter min opfattelse mod en konkret forsendelsestype – som Ebbe også antyder. Blindeforsendelser efter 1954 er et godt eksempel. En ”Postsag” kunne også sendes portofrit i visse perioder. I seneste PHT skriver jeg om Ansøgningerne om Jubilæumsgaver, der også var portofri, når de blev indsendt fra provinsen. Her kan man vel godt tale om en ”specialporto”.
Begrebet ”portofrihed” opfatter jeg mere som et tildelt rettighed, der ikke er knyttet til en bestemt forsendelsestype, men til den person/institution der afsender eller modtager forsendelsen. Her er K.T.-brevene jo et velkendt eksempel, hvor det netop er afsender/modtager der har ret til portofrihed i særlige situationer.
Så hvis jeg skal give et konkret svar på dit – i øvrigt ikke helt enkle – spørgsmål, så må det være, at ”portofrihed” ikke er en specialporto, men en tildelt rettighed.
M.v.h.
Morten Pieper
18. juni 2011 kl. 6:00 #59567Jørgen Kluge
GæstHej Ebbe og Morten
Tak for svar
Det jeg hentyder til er den specialporto der var fra Tyskland til Danmark og omvendt fra 1865 til 1879.
Jeg har et Millitærbrev sendt fra Flensburg til Aarhus uden porto. Millitærbreve havde portofrihed også selv om der overskred grænsen. Det er muligt det kun drejer sig om breve fra Tyskland til Danmark.
Mvh. Jørgen
20. juni 2011 kl. 12:00 #59568Webmaster
GæstHej Jørgen
Selvom jeg på ingen måde vil påstå, at jeg har 100% styr på portofrihed i Danmark, så mindes jeg ikke at have hørt/læst noget om, at militærbreve – hverken indenlandske eller udenlandske – var underlagt portofrihed.
Hvis du imidlertid kan påvise, at militærbreve fra Tyskland til Danmark var underlagt portofrihed, så vil det betyde, at der må foreligge en særlig aftale mellem landene. Modydelsen til at lade et tysk militærbrev passerer portofrit i Danmark ville så være, at der enten skulle kompenseres økonomisk eller at tilsvarende danske militærbreve også var portofrie i Tyskland. Der har næppe været tale om en ensidig aftale.
Det kunne være interessant at se, om der kan findes militærbreve fra Danmark til Tyskland i perioden 1865-79, og her få en viden om, hvad der var reglen.
M.v.h.
Morten Pieper
22. juni 2011 kl. 13:21 #59569Jørgen Kluge
GæstHej Morten
Jeg kan som sædvanlig ikke huske hvor jeg har læst det om portofrihed. Men jeg kan huske at der stod at breve med statsanliggender herunder millitæret havde portofrihed også over grænsen. En dag finder jeg notatet, så skriver jeg det her.
Håber, som du, at det der er andre millitærbreve der kan belyse min påstand.
Mvh.
Jørgen25. juni 2011 kl. 18:38 #59570Kim Widén
GæstVedrørende betegnelsen ‘portofri’ kan jeg oplyse at den er brugt af postvæsenet i forbindelse med blindetryksager.
Jeg har ikke de rette reglementer tilgængelig men jeg har en ‘Instruks for Grønlands Postvæsen’ fra 1977 og i afdeling A, Afsnit IV. fællesregler for postforretningerne § 26. Posttakter kan man læse følgende ‘ 4. Blindeforsendelser Grønland og øvrige Danmark: Portofri og ingen luftposttillægstakst. samt 9 Blindeforsendelser (til udlandet) Portofri Luftposttillæg, se pkt. 1115 øre pr. 50 gram til Europa, 10 øre per 10 gram til Middelhavsområdet og 25 øre per 10 gram til Øvrige Udland. -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.