- This topic has 4 svar, 1 stemme, and was last updated 11 years, 8 months siden by
Jørgen Brandt.
-
ForfatterIndlæg
-
1. november 2014 kl. 18:14 #59201
Jørgen Brandt
GæstJeg har været så heldig at erhverve nedenstående brev. (England) til Danmark 1917. Frankeret med engelsk udenrigstakst 2½ d.
Brevet er “POSTED ON THE HIGH SEAS 30 MAR 1917”, oval stempel på forsiden. Sendt fra et skib tilhørende “THE ROYAL MAIL STEAM PACET COMPAGNY”. sædvanligvis kaldet Royal Mail. Skibet har på rejsen anløbet portugisisk område. Stemplet bagpå er umiskendelig portugisisk. Meget utydelig. Man har ligeledes annulleret de engelske frimærker med et fint “PAQUETTE” liniestempel. Brevet er sendt videre over Frankrig, hvor det er censureret i Dieppe. OUVERT 15 samt fransk censur remse. Ligeledes er der på forsiden påstemplet et stort flot “D” i violet. Meget svag “110” ligeledes i violet på bagsiden.Personligt syntes jeg, at det er et spændende brev.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad de violette stempler hhv. “D” og “110” skal betyde såfremt nogen skulle være så heldige at ha’ lidt litteratur om fransk censur.
Med venlig hilsen
Jørgen Brandt
2. november 2014 kl. 15:53 #59911Jørgen Kluge
GæstHej Jørgen
Jeg har ikke fundet ud af hvad “D” og “110” betyder, men jeg tror ikke det har noget at gøre med fransk censur.
Den franske censur er foretaget i Dieppe, censurstemplet med numrene fra 1 til 50 var der fra, stemplet er benyttet fra foråret 1916 til engang i 1919. Dette fra Karl Kurt Wolter’s bog om censur.
Paquete Stemplerne der har annulleret frimærkerne er sandsynligvis brugt i Lissabon fra 1916 til 1933, se billedet stempel 533, det synes jeg ligner meget. Dette fra Paquebot Cancellations of the World af Roger Hosking M.A.
Jeg synes det er et interessant brev
Mvh.
Jørgen
3. november 2014 kl. 11:04 #59912Jørgen Brandt
GæstHej Jørgen, tak for din kvikke respons. Det glæder mig, hver gang der er nogen som reagerer på ens indlæg.
Det kunne se ud til, at du har ret mht. Paquette stemplet har du måske ret i at det kunne være Lissabon 533.
Dog syntes jeg ikke, at dimensionen passer. Helt korrekt måler stemplet på brevet 27 mm.
Ved hæftet en nærkopi.
Det jeg kan tyde af det portugisiske stempel er”3A SECCAO”, hvilket råt oversat betyder 3. afdeling(område).
Alt dette er jo sådan set klarlagt, kun undrer jeg mig over det famøse D og 110.
Tak for venlig deltagelse i mysteriet Jørgen
Med venlig hilsen
Jørgen.
7. november 2014 kl. 16:32 #59913Otto Kjærgaard
GæstI næste nummer af PHT vil der være en artikel, der forklarer brugen af bogstavet D. Kan man vente så længe?
Med venlig hilsen
Otto8. november 2014 kl. 16:02 #59914Jørgen Brandt
GæstNæsten ikke.
Mvh
Brandt -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.