Pakketakster

• This topic has 7 svar, 1 stemme, and was last updated 12 years siden by Jørgen Kluge.
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter
    Jørgen Kluge
    Gæst

Jeg ser på listen over pakketakster 01.04.1851 – 30.09.1865 her på hjemmesiden. Der står Grundtakst for alle pakker uanset indhold er: 6 sk. Men under tabellen står der i 1. til 4. vægtklasse at grundtaksten er 2 sk. Det synes jeg ikke stemmer overens.
    Hvad er afstands udregningen basseret på, er det luftlinje eller er det den fysiske vejlængde?
    Jørgen

Webmaster
    Gæst

Hej Jørgen
    Takstberegningen skal deles op i 3 dele.

GRUNDTAKST: 6 sk.

VÆRDITAKST: Som består af et fast porto (grundtakst) på 2 sk. op til 16 mil og 6 sk. over 16 mil.
    Dertil skal lægges en variabel porto, der er afstands- OG vægtafhængig, hvis pakken vejer over 1 pund.

VÆRDITAKST: Skal lægges oveni med minimum 4 sk. hvis værdien ikke er angivet.

Man kan således sige, at alle pakker som minimum har en porto på 12 sk. (6 + 2 + 4 sk.)

M.v.h.
    Morten

Webmaster
    Gæst

Hej igen Jørgen

Her er et eksempel på en portoudregning.

En pakke med 679 Rbd. fra Flensburg til Fredericia. Pakken vejer 20½ pund, som på posthuset er nedrundet til 20 pund. Det burde være 21 pund, da man skulle runde opad.

Afstanden kan findes i miletabellen på hjemmesiden til 15 3/4 mil. Det er den tabel der skal bruges, uanset hvordan den er fremkommet, men det er næppe luftlinje på dette tidspunkt.

GRUNDTAKST: 6 sk.

VÆRDITAKST: 2 sk + ½ sk. x 20 pund x 4 = 42 sk.

VÆRDITAKST: 679 Rbd rundes op til: 700 Rbd/100 x 12 sk. = 84 sk.

I ALT: 6 sk. + 42 sk. + 84 sk. = 132 sk. der skal betales af modtageren.

I øverste venstre hjørne ses det, at afsenderen har betalt 2 sk. for en kvittering, og 3 sk. for lak.

Bemærk, at hvis der er søtransport involveret, så bliver beregningen anderledes, men det er en anden historie.

M.vh.

Morten

Ole Maintz
    Gæst

Hej Jørgen og Morten.
    Kun en lille bemærkning til takstberegningen for pakker: Der er tale om en grundtakst, en takst for VÆGTEN og en takst for værdien.
    Morten har 2 takster for værditaksten – en lille smutter, men det har I sikkert opdaget.
    Hilsen Ole

Jørgen Kluge
    Gæst

Hej Morten og Ole
    Tak for svar.
    Jeg er ikke helt med (den med saks og pap) pakketaksten B for pakker over 1 pund er der grundtakst på 2 Sk. indtil 4. vægtklasse, først derefter kommer værditaksten.
    Jeg viser grunden til mit spørgsmål. Pakkeledsagebrev sendt 6.10.1857 for pakke med opkrævning på 4 Thaler 10 Sgr., de er altid spændende og svære at finde ud af. Pakken er sendt fra Breslau, Preußen til Nykøbinf F og videresendt til Nakskov. Jeg mener pakketaksten er udregnet fra afsenderbyen til Stettin hvorfra der var skibsforbindelse til København. Taksten er 1,5 Pfg. pr. 5 mil pr. pund. Afstanden var 41 mil dette giver 9 afstand x 1,5 Pfg. x 6 pund delt med 12 = 6¾ Sgr. dertil kommer Prokuragebyr på 1 Sgr. pr. ½ Thaler = 9 Sgr. plus dobbelt brevgebyr for opkrævning mellem 1 Th. 1 Sgr. og 20 Th. Herefter kommer søporto på 2 Sgr grundtakst og ¾ Sgr. pr. pund = 2 + ¾ x 6 = 6 Sgr. Tysk porto i alt 27¾ Sgr. De 4 Th og 10 Sgr er omregnet til 130 Sgr. her tillægges de 27¾ Sgr. bliver noteret som 4 Th 37¾ Sgr. en lidt underlig måde at skrive det idet 1 Th er 30 Sgr. Der burde have stået 5 Th. 7¾ Sgr. omregnet til 647 Sk.d. dertil kommer den danske porto fra Kbh. til Nyk.F. her knækker snoren for mig. Det næste tal der står er 682, som bliver overstreget, differencen er 35 kan det være porto fra Kbh. til Nyk.F.? Pakken videre sendes til Nakskov, kommer der så en ny porto på? Der står 702 en diff. på 20 der under står Værdiaft(?) eller Toldaft(?): 42 der tillægges til summen 744 Sk.d. dette omregnes til 7 Rd. 72 Sk. dette er påført på forsiden som opkrævnings beløb. Der er en påtegning med Wismar, Obotrit som var et skib til Kbh. fra Wismar. Den 6.10.1857 var en tirsdag, og Obotrit sejlede torsdag eftermiddag og var 20 timer om sejlasen, men brevet er ankommet til Kbh. den 9.10. (fredag) så jeg tror ikke det er sejlet med Obotrit.
    Kan nogen udregne den danske porto?
    Jørgen

Jørgen Kluge
    Gæst

Her er billederne

Jørgen Kluge
    Gæst

Dansk porto.
    Fra Kbh. til Nyk.F. 18 mil.
    Pakke grundtakst 6 Sk. Vægt grundtakst 6 Sk. Porto ½ Sk pr. pund pr 4 mil = 15 Sk. Værdigebyr 5 – 20 Rd = 8 Sk. tilsammen 35 Sk.
    Det er differencen mellem 647 og 682 der er noteret på bagsiden.
    Porto fra Nyk.F. til Nakskov, hvis den skulle opkræves, skal så være 20 Sk., men det kan jeg ikke få til at passe.
    Pakke grundtakst 6 Sk, Vægt grundtakst indtil 8 mil 2 Sk Porto 1 Sk pr. pund = 6 Sk, og 8 sk. værdigebyr, tilsammen 22 Sk.
    Tillagt de 682 bliver det 702 noteret på bagsiden. Se billede 3
    Har jeg regnet korrekt? Ikke med den sidste der er en difference på 2 Sk.

Jørgen

Jørgen Kluge
    Gæst

Rettelse til den danske porto
    Porto fra Kbh. til Nyk.F. (18 mil) Pakkegrundtakst 6 Sk. ½ Sk for hvert pund pr. 4 mil = ½ x 5 x 6 = 15 Sk. værdigebyr 8 Sk. i alt 29 Sk. som er skrevet på bagsiden, se billede 3. Der står noget tekst, som jeg ikke kan læse, og et 6 tal der er lagt til så summen bliver 682.
    Der blev beregnet ny porto for videre forsendelse af pakken til Nakskov (7 mil) med grundtakst 6 Sk. 1 Sk. pr. pund indtil 8 mil = 6 Sk. værdigebyr 8 Sk. tilsammen 20 Sk. så passe differencen mellem 682 og 702.

Jørgen

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.