Pakke ledsagebrev til DK

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Jørgen Kluge
    Gæst

Pakke ledsagebrev fra Herdecke i Preußen til Fredericia, sendt den 18.12.1866.

Preußisk porto til Hamburg 6 Sgr. med blåt, Schleswig-Holstein porto 2 Sgr. muligvis skrevet over afgangstemplet, i alt 8 Sgr. omregnet til 34 Skilling dansk med rødt, dansk porto 12 Sk.d. med rødt under stregen.

Seglside: Gennemgangstemplet i Hamburg 21.12.1866 og i Kolding 23.(?) 12.. I højre side står 30 s betalt og underskrift, hvad er dette? Der står også Po 10 eller Pe 10 hvad er det?

Mvh.

Jørgen

Ole Maintz
    Gæst

Hej Jørgen.
    Et skud fra hoften ang. “30 s betalt….”:
    Jeg kan se, at Fredericia Toldstation har anbragt et præge-aftryk midt på forsiden. Mit gæt er, at de 30 sk. er told for pakkens indhold. Kvitteringen er efterfulgt af et navn og “Fm” = fuldmægtig. Pakken kunne ikke udleveres fra postkontoret før tolderne havde set indholdet. Toldafgiften var postvæsenet uvedkommende, så porto og told skulle tilfalde to forskellige “kasser”.
    Hilsen Ole M

Jørgen Kluge
    Gæst

Hej Ole
    Tak for svar. Det lyder meget sandsynligt. Jeg vil prøve at læse indholdet det kan være at det fortæller noget om pakkens indhold. Jeg havde set toldstemplet, men tillagde det ikke nogen betydning i den retning.
    Mvh. Jørgen

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.