Moderne attestgebyr?

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    Klaus Wehlt
    Gæst

Hej,

in min samling postale formularer har jeg flere moderne postkvitteringer (Form Nr. F1) forsynet med frimaerker, men kun attester for indlevering af et almindeligt brev eller vaerdibrev. Gebyr for attester for indlevering af et almindeligt brev er hel klar for mig, men hvem kan hjaelpe med gebyr for vardibreve?

mvh Klaus

Anonym
    Gæst

der er højst sandsynligt tale om gebyr for forsegling af brevet via forseglingstape

Klaus Wehlt
    Gæst

Kaere Gaest,
    tak for din hurtig svar og din udtalelse af gebyrets grund.
    mvh
    Klaus

Toke Nørby
    Gæst

Hej Klaus,

Jeg har lidt svært ved at tro, at det var forseglingstape, men jeg har ikke Post- og Telegrafhåndbogen fra 1998. Jeg baserer min tro på at der i min håndbog fra 1984/85 står, at forseglingstape på et værdibrev koster 1 kr. Sammenlignet med portoen, der fra 1984 til 1998 steg fra 270 øre til 375 øre, synes en stigning fra 1 til 3 kr. at være for meget. Desuden bør der vel ikke være forskel på prisen for tapen på de to breve.

Genpart/efterkvittering kostede som alm. brevporto, så der må sandsynligvis være tale om et andet gebyr.

Hvorfor spørger du ikke kim@skanfil.no (Kim Jacobsen), da jeg er næsten sikker på, at det er ham, der har afsendt det ene brev!

Mvh
    Toke

Klaus Wehlt
    Gæst

Hej Toke,
    mange tak for din svar og dine tvivl . Jeg vil spörge Kim og haaber at han vil minde om hans brevet fra 1998. :-).

mvh
    Klaus

Ingvard Rasmussen
    Gæst

Hej Klaus

Jeg husker tydeligt, at jeg engang i 1990’erne sendte et værdibrev fra Vordingborg. På kvitteringen var med blæk anført:
    Gebyr tape 3.00. Dengang undrede jeg mig over, at jeg i det hele taget skulle betale for tape.

MVH
    Ingvard

Morten Pieper
    Gæst

Hej
    I forbindelse med en gennemgang af noget af mit materiale fandt jeg disse 2 kvitteringer, som måske kan bidrage lidt til belysning af, hvad gebyret dækker.

Begge kvitteringer er – iflg. påtegningen – udstedt for betaling af: “Gebyr for værditape”. Det må være identisk med forseglingstape.

Den ene kvittering (28. maj 1985) er på 1,00 kr. og dækker et værdibrev, og den anden kvittering (24. juli 1985) er sandsynligvis for en pakke.

M.v.h.
    Morten Pieper

Morten Pieper
    Gæst

Billederne skulle lige med.

Klaus Wehlt
    Gæst

Hej Ingvard og Morten,
    mange tak for svarer. I det store og hele gebyren paa postkvitteringer for värdibreve er gebyrer om ydelser med henblik paa at bringe indleverede forsendelser i forskriftsmässig sted, i denne fald med hjälp af tape. Gebyrens omfang er afhängig af brevets format.
    mvh
    Klaus

Toke Nørby
    Gæst

Hej Klaus,
    Jeg (vidste ikke, at jeg) har en skrivelse (Ref. nr. POD. 3532, journal nr. 2327-2) fra GD af 23.05.1984:
    Forsegling af værdibreve og værdipakker
    .. til både ind- og udlandet kan fra 12.06.1984 ske med en særlig forseglingstape som et alternativ til lak og signet.

(…snip en hel masse)
    … forsegling med forseglingstape skal kunne ske ved postkontorernes foranstaltning mod at kunderne betaler et gebyr herfor. Gebyret er: Værdibreve 1 kr. og værdipakker 5 kr., der tilsvares ved frimærker på form. F.1, Postkvittering.
    …snip lidt mere)
    Reglerne fil blive medtaget i en kommende rettelse til reglement II og øvrige reglementer”.
    E.B.
    Niels Terp/Hanne Jensen oktr.

Mvh
    Toke
    (Så Morten – du må gerne slette mit første indlæg 😉

Klaus Wehlt
    Gæst

Hej,
    tusind Tak for din svar og kilde. Det er meget vaerdifuld for mig og jeg troer ogsaa for andre samler.

mvh
    Klaus

Kim Widén
    Gæst

Vedrørende gebyr for værditape så har det været et for breve og et for pakker det er steget flere gane gennem årene men det er ikke altid at posthuset har opkrævet det rigtige beløb.
    Gebyret eksistere stadigt men det er ikke alle postkontorer der vil sætte frimærker på kvitteringen da det i stedet opkræver gebyret kontant.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.