Linjestempel Kjøbenhavn

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

Jeg har lige købt en las af et brev fra Næstved til New York. På bagsiden finde et 43 mm langt og 7,5 mm højt linjestempel med tekst Kjøbenhavn. Indholdet er dateret 1872. Hvad er det for en slags stempel, og hvorfor er det brugt på dette brev?

Jeg kan tilføje, at når jeg har stillet spørgsmålet om brugen af linjestemplet, skyldes det, at der ikke kan være tale om evt. returnering af brevet, da madame Collberg Næstved Danmark burde  være tilstrækkeligt, og bagsiden også viser et cirkulært læsbart afgangssstempel fra KJØBENHAVN.

Da ingen har meldt sig med en forklaring på linjestemplet Kjøbenhavn, har jeg funderet over, om mit spørgsmål også var rigtigt. Som det ses af afbildningen er venstre side af brevet “ædt”. Jeg har så prøvet at ekstrapolere mig frem til bredden af brevet ud fra højre side, der er relativ intakt vha. symmetri og fundet at der ud for stemplet mangler omkring 1 cm. Det er derfor muligt, at stemplet har haft teksten “Fra Kjøbenhavn”, da der senere (efter 1872) findes lignende stempler med denne tekst. Giver det mening (og svar)?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.