Kongelig Tjeneste med Attest + nummer

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Webmaster
    Gæst

Hej allesammen

I forbindelse min analyse af kongelige tjenestebreve efterlyser jeg breve med påført nummer efter påtegningen. Der kan princippielt være tale om følgende påtegninger der kan efterfølges af et nummer.

K.T.m.A (Kongelig tjeneste med Attest)
    K.D.S.m.A (Königliche Dienstsache mit Attest)
    K.T
    . (kongelig tjeneste)
    K.D.S.
    eller D.S. (Königliche Dienstsache)
    F.S.m.A
    . (Fattigsag med Attest)
    F.S.
    (Fattigsag)
    A.S.m.A
    (Armensache mit Attest)
    A.S.
    (Armensache)

Hvis du ligger inde med et brev i lighed med den viste scanning, hvor påtegningen efterfølges af et nummer (enten ved siden af eller under), vil jeg være meget taknemmelig for at modtage en scanning af både for- og bagside. Scanningerne kan sendes til min mailadresse: @dphs.dk">mp@dphs.dk

Resultatet at min analyse vil naturligvis blive bragt i et kommende nummer af PHT.

Med venlig hilsen
    Morten Pieper

Webmaster
    Gæst

Det nytter noget !

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak til de rigtig mange DPHS-kollegaer der har reageret på mit indlæg her i Forum. Jeg har fået mange scanninger til mit lille forskningsprojekt, og der er kommer flere byer til, som jeg hidtil ikke havde set med påført nummer efter påtegningen.

De analyser jeg kan lave på baggrund af de tilbagemeldinger jeg har fået og det materiale jeg selv er i besiddelse af betyder, at jeg nu med 100% sikkerhed kan påvise, at det IKKE er en tilfældighed, at nogle tjenestebreve har påført nummer efter påtegningen. Antagelsen om tilfældighed har hidtil været den fremherskende forklaring.

Det er endvidere ikke sandsynligt, at nummeret henviser til en Attest. Baggrunden for denne antagelse er, at der efterhånden er dukket flere breve op UDEN attest, men MED nummer. Min arbejdshypotese er derfor fortsat, at nummeret henviser til en timeseddel eller til et estafettepas.

Hvis du har en kommentar eller en mening om disse “uhyrlige” påstande, så er Forum her yderst velegnet til at drøfte emnet.

Jeg er fortsat interesseret i at modtage scanninger, såfremt der er nogen der ligger inde med breve som beskrevet i mit indledende indlæg.

Med venlig hilsen
    Morten Pieper

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.