Klasselotteriet – pengebreve til Baumgarten

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #58953
    Morten Pieper
    Gæst

    Fra forskellige kilder ved vi, at Klasselotteriet blev oprettet i 1753. Det var det nyoprettede Kongelige Opfostringshus på Christianshavn der fik privilegiet til at oprette et årligt generallotteri. Den første lotteri inspektør var Jonas Collin. Vi ved så ikke præcist hvor længe Collin har posten, men fra 1766-1791 er det Johan F. Baumgarten der er lotteri inspektør. I 1771 sørger Struense for, at klasselotteriet bliver “nationaliseret”, og det Kongelige Opfostringshus får frataget deres privilegium. Lotteriet har siden været ejet af staten.

    Klasselotteriet har således været en “privat” virksomhed frem til 1771, men jeg har ikke set en forsendelse til Klasselotteriet fra tiden før 1771. Jeg har set pengebreve til det Kongelige Opfostringshus indeholdende donationer tilbage fra 1755, men aldrig forsendelser vedr. Klasselotteriet. Den tidligste daterbare forsendelse til Baumgarten jeg har kunnet finde er fra Maribo, den 28.03.1785.

    Er der nogen der ligger inde med daterbare breve fra før denne dato?

    Morten Pieper

    #84945

    Det var ikke Jonas Collin, men hans far Niels Collin, der var inspektør for Klasselotteriet.

    Se også Toke Nørbys skriv: https://norbyhus.dk/artiklermm/kl/kl02.html

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.