Kioskbreve i 1955?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter
    Toke Nørby
    Gæst

Hvad var egentlig baggrunden for, at man sendte anbefalede breve til en kiosk – kuverten er tydeligt leveret af kiosken, men hvorfor? (Afsender fra bagsiden er indsat på forsiden af brevet).

PFT for hjælp.

Mvh Token(Toke.Norby@Norbyhus.dk)

Klaus Wehlt
    Gæst

Hej Toke, I’m just guessing because I do not know anything about industrial law in Denmark in the fifties. Why shouldn’t it be the doctor’s certificate to Oda Jensens employer (in this case a kiosk-owner) that she is unfit to work and will not come to the kiosk next morning. Of course, it’s just a guess. Best regards
    Klaus

Toke Nørby
    Gæst

Hej Klaus,
    Thanks very much for your thoughts which could be correct. Though, after I have thought of the letter a whole day (or more) I tend to guess that it’s a kind of “poste restante” letter sent by Oda Jensen to Fælled-Kiosken, so her “secret lover” could pick up the letter at the Kiosk by asking for letters from Oda Jensen. For this service the kiosk-owner charged the sender of the letter a small amount of money – probably by selling the cover with the Fælled-Kiosk address stamped on the front. (The letter is correct franked). I am sure that I have seen covers addressed to kiosks but I simply can’t recall where I have seen them!

(Jeg tror at brevet er sendt “poste restante” til Oda Jensens “hemmelige kæreste”, så han kunne få brevet udleveret ved at opgive hendes navn. For denne service har kiosk-ejeren beregnet sig et gebyr – sandsynligvis ved at sælge kuverten med stempel på forsiden til Oda Jensen – jeg er faktisk sikker på, at jeg tidligere har set breve adresseret til en kiosk, men jeg kan ikke huske hvor! – kan nogen hjælpe min hukommelse på vej?).
    Mvh
    Toke

Klaus Wehlt
    Gæst

Hej Toke, I have to admit that your story is much more interesting than mine.
    best regards
    Klaus

Henrik Plovst
    Gæst

Hej Toke
    Fin historie – kunne måske ellers være et klasselotteribrev ??

Toke Nørby
    Gæst

Hej Henrik
    “Lyseslukker”! Jeg aner selvfølgelig ikke, om ejeren af Fælled-kiosken var klasselotterikollektør i 1955, men vil forsøge at finde ud af det. Der er tilsyneladende ikke noget på adressen, der hedder Fælled-kiosken i dag, men jeg vil forsøge at spørge Grønlund Foto, der har samme adresse (ham – eller nok rettere grundlæggeren – med attesterne, du ve’!).
    Mvh
    Toke

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.