Jernbanesabotage – 2. Verdenskrig

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Henrik Svelmøe
    Gæst

Hej alle. Vedhæftede søndagsbrev er sendt 14.03.1942 fra Odense til København V. På forsiden, violet linie-stempel “Togforsinkelse”. Mit spørgsmål går på, om togforsinkelsen kunne være med baggrund i jernbanesabotage eller om der blot er tale om, at tyskerne skulle bruge linien til transport. På opfordring (tak Otto), har jeg været på lokalhistorisk arkiv og søgt i nogle gamle aviser fra det tidspunkt for at finde noget dokumentation – men foreløbigt uden held (mit lokale posthistoriske arkiv havde også kun aviser fra lokalområdet; Haderslev).

Nogen der ved hvor jeg evt. kan finde relevante oplysninger herom? Evt. en database på nettet eller lign.

Mvh. Henrik S. Hansen

Leif F. Storm
    Gæst

Hej Henrik
    En herlig forsendelse.
    Jeg kan desværre kun udelukke din egen teori om stemplets anvendelse, idet den første jernbanesabotage – ifølge flere kilder – fandt sted ved Espergærde den 6. november 1942, og de tyske troppetransporter gennem Jylland – fra Norge – først påbegyndtes efter de allieredes invasion i Frankrig i juni 1944, og dermed intensiveret jerbanesabotage.

Men dét gør jo ikke brevet mindre interessant…og er efter min mening meget sjælden!.
    Håber at du “lader høre fra dig” når / hvis du får forklaring på anvendelsen.
    Med venlig hilsen
    Leif

Leif F. Storm
    Gæst

Hej igen Henrik

Det var en meget streng vinter i 1942…jeg tror der var et sne-problem?

Prøv at google: 1942 vinter marts (der er 3 millioner resultater)

M.v.h.
    Leif

Henrik Svelmøe
    Gæst

Hej Leif
    Tak for svarene – altså “vejr-sabotage” 🙂 Kan godt se (jf. google), at vintrene i de første krigsår (1940-1942) var meget slemme – så din forklaring virker meget sandsynlig. Er der andre der kan supplere, er de selvfølgelig meget velkomne.

Jeg er bestemt også meget glad for brevet – som kommer med i samlingen n.g. jeg skal udstille. Mvh. Henrik

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.