Hvorfor er denne 4 øres helsagskuvert sat i porto?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Niels K. Hansen
    Gæst

Jeg har netop fået fat i denne kuvert,

Kuverten er sendt den 18. august 1902 fra Nykøbing Falster til Odense, hvor det er ankomststemplet den 19. august 1902. Portoen er 8 øre.

4 øres helsagskuverten er opfrankeret med 4 øre, hvor kun frimærket er stemplet og kuverten er sat i porto med 8 øre.

Det ser ud til at 4 øres helsagen ikke er accepteret, og her er det, at jeg undrer mig. Jeg troede at 4 øres helsagskuverter først blev ugyldig gjort i 1907.

Er der nogen der kan hjælpe?

mvh Niels Kristian

Webmaster
    Gæst

Hej Niels
    Fra en meget klog mand udi helsager har jeg fået at vide, at de smalle 4 øre helsagskuverter blev ugyldiggjorte den 1/7-1901.

Derfor er helsagen ikke annulleret, og derfor er kuverten sat i strafporto.

Med venlig hilsen
    Morten Pieper

Niels K. Hansen
    Gæst

Hej Morten,
    Tak for svaret!
    mvh
    Niels Kristian

Jørgen Brandt
    Gæst

Det var da en dejlig ting at få at vide. Hvad så med de smalle 8 øre konvolutter???
    Mvh
    Brandt

Ole Maintz
    Gæst

Hej Jørgen.
    Det samme gælder 8-ø helsagen. I OM nr. 22 1901 (25. juni 1901) kom meddelelsen om, at “indførelse af nye Postfrimærkekonvolutter af større format end de nu gældende …… Fra samme tid indrages de nuværende 4 og 8 Øres konvolutter som ikke længer gældende”.
    Hilsen Ole Maintz

Bo Bjerre
    Gæst

Jeg kan vise et eksemplar af en 8 øres helsagskuvert, der tilsvarende er sat i strafporto. Annulleringsstemplet er lidt utydeligt, men det er dateret 13.11.1903.

Venlige hilsener

Bo Bjerre Jakobsen

Jørgen Brandt
    Gæst

Tak til Ole og Bo for kommentarer. Nice to know.
    Fører det omgående ind i mit helsagskatalog.
    Mvh
    Jørgen

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.