- This topic has 5 svar, 1 stemme, and was last updated 15 years, 11 months siden by
Webmaster.
-
ForfatterIndlæg
-
25. august 2010 kl. 22:16 #59012
Webmaster
GæstHej
Som det ses af vedhæftede scanning, så er der altså også noget der hedder en Copi-Postanvisning – set til salg hos Fyns Frimærke Service.Måske er det ikke så vanskeligt at gætte sig til, at det drejer sig om en slags kvittering for en afsendt postanvisning, men postkvitteringer (både grønne og hvide) kender vi allerede for postanvisninger. Det er dem der også bruges til breve, pakker og værdisager.
Er der nogen derud der kender til formularen, hvad den har været brugt til, hvornår og hvorfor. I øvrigt er den viste formular dateret 187x (d.v.s. i praksis 1875-1879), og med stor sandsynlighed fremstillet af postvæsenet.26. august 2010 kl. 18:28 #59459Knut J. Buskum
GæstHei. Jeg er norsk, men jeg føler at jeg kan gi et fornuftig svar på ditt spørsmål like vel. Jeg har bl.a. ca 40 års tjeneste i det norske Postverket og det ble der benyttet noe som minner svært om ditt objekt. Vi kalte disse “duplikar-postanvisninger” og ble benyttet i de tilfeller at en original postanvisning var gått tapt før den ble utbetalt. Da ble en slik duplikat-anvisning utstedt etter erklæring fra adressat om at beeløpet ikke var mottatt tidligere.
Håper dette svaret kan hjelpe deg.
Med vennlig hilsen Knut.
31. august 2010 kl. 9:36 #59460Webmaster
GæstHej Knut.
Tak for dit svar, som givet vis er meget tæt på sandheden. Det der imidlertid undre mig lidt er, at blanketten er fra 1870’erne. Det er meget tidligt.Postanvisningsblanketter til indenlandsk brug blev leveret af postvæsenet og var fra 1.7.1866 til 31.5.1895 med sort tryk på hvidt karton med kupon til adressaten tv. og en hoveddel til frankering. Indtil ca. midt i 1880’erne var blanketterne uden formular nummer. Herefter med Formular Nr. 14a eller Formular Nr. 14b. Fra 20.5.1875 – 30.9.1888 var det tilladt publikum at benytte privat trykte og leverede blanketter, såfremt formatet, tekstens anbringelse og ordlyd var nøjagtig den samme, som de af postvæsenet leverede blanketter.
I Carl E. Jørgensens lille bog om “Postvæsenets blanketter” er denne blanket ikke nævnt, og selvom Carl E. Jørgensen ikke er ufejlbarlig, så plejer han at være meget grundig i sit arbejde. Efter nærmere overvejelser er jeg derfor mest tilhænger af, at et må være en privat fremstillet blanket – men det er stadig gætteri.
M.v.h.
Morten Pieper31. august 2010 kl. 13:17 #59461Finn S. Laursen
GæstJeg tænker umiddelbart om det kan sammenlignes med NØDADRESSBREVE ??
Vh. Finn Skriver Laursen
1. september 2010 kl. 16:41 #59462Klaus Wehlt
GæstHej Morten,
kikke på PHT 2.1997 side 82, Flemming Hansen viser flere postanvisninger, p.e. en genpart postanvisning. Jeg tror, den er den samme, som genpartpostkvittering og kopipostkvittering.
mvh
Klaus1. september 2010 kl. 17:34 #59463Webmaster
GæstHej Klaus
Det er meget godt fundet frem fra vores egen litteratur. Tak !!
Blanketten er også omtalt i Carl E. Jørgensens bog side 58, men er stadig dateret 12-15 år senere end Copi-Postanvisningen.Skulle et af vores medlemmer eje den omtalte “Gjenpart Postanvisning” brugt i Skælskør den 23. april 1889 (eller en tilsvarende), så vil det være rart med en scanning af hele formularen.
M.v.h.
Morten Pieper -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.