Frimærkenes plassering på dette brev

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Hans P Sandberg
    Gæst

Heisan

Jeg har her et værdibrev . Flott med nydelig annullering . Der er påsat 5 stk Frederik VIIII 5 øre grøn .

Jeg er lidt optatt av frimærkernes plassering . Det er jo ikke en femstripe.

Jeg har hørt at frimærkernes plasering skyldes, at uærlige folk ikke skulle kunne ta en kniv og åbne værdibrevet. Ta ut pengene og så lime kuverten igen.

Derfor enkelt plassering og enkel annullering.

Er der noen av expertene som kan fortelle mig om det er korrekt og hvor stå det .

Har prøvet lidt i vårt leksikon men egentlig ved jeg jo nesten ikke hvad jeg skal søge efter

Jeg håper at en kan hjælpe meg i sommervarmen

på forhånd tusen tak Hans Peter

Niels K. Hansen
    Gæst

Du kan se de aktuelle regler her:
    Henvisning fjernet af webmaster 27.01.2020, da det ikke findes længere
    Hvor jeg har klippet følgende ud:

8.3 FRANKERING
    Værdibreve skal frankeres med frimærker,
    postmærker eller frankeringsaftryk.
    Frimærker og postmærker skal anbringes på
    adressesiden med mindst 1/2 centimeters afstand
    imellem mærkerne og mindst 1/2 centimeter fra
    brevets kant. Frankeringsaftryk skal anbringes direkte
    på konvolutten.

Mvh
    Kristian

Webmaster notat 27.01.2020:
    De aktuelle forretningsbetingelser for Breve Indland kan læses HER. Det er interessant at se, at der i afsnit 1.3 er en henvisning til “forretningsbetingelserne for værdiforsendelser” – men sådanne betingelser findes ikke på Postnords hjemmeside.

Klaus Wehlt
    Gæst

Hej Hans,

Ole Steen Jacobsen skriver i hans “Bogen om danske ørebreve 1875-1902” side 89:

Når posthusene anbragte frimærkene på pengebreve skulle de så vidt mulig påse, at frimærkerne ikke blev anbragt umiddelbart ved siden af hinanden, men således, at der imellem frimærkene var et mellemrum af omtrent et halvt frimærkes brede. (O.M. 5/1873, 4/1877).

Desværre jeg har hverken O.M. 1873 eller 1877, derfor jeg kan ikke tilføje en scan. Men jeg har et nydelig værdibrev hvor afsenderen måtte aftage 4 øre frimærke og placere nyt med mellemrum.

mvh Klaus

Hans P Sandberg
    Gæst

Heisan Niels Kristian og Klaus
    Tusen tak for svar . Utroligt at det også gjelder i 2010 .
    Jeg satte pris på at jegh også fikk informasjon fra hvilken O.M. hvor det var beskrevet .
    Igjen
    Mange takk for svar og forsatt god sommer
    mvh Hans Peter

Jan Nordmark
    Gæst

Det var godt du fik svar …. Jeg havde hørt det samme fra andre samlere. vi snakkes mvh. Jan

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.