"Forkert" Hafnia 76-sorttryk af grønlandsk bjørn?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Toke Nørby
    Gæst

Javier Vázquez André <javier.vazquez.andre@gmail.com> fra Spanien spørger, om vi kender dette noget afvigende sorttryk, som han påstår er en “stålstiksgravure”. Det kan næppe være tilfældet, da det almindelige sorttryk er lavet i bogtryk – undskyld – her skal stå: “da det almindelige sorttryk ikke umiddelbart ser ud til at være lavet i stålstik”, og da det ikke indgår i oversigterne over Slanias arbejder. Jeg kan ikke genkende/finde det nogen steder. Er der nogen, der set dette “sorttryk” før?

Mvh Toke

Toke Nørby
    Gæst

Her har webmaster slettet et indlæg på foranledning af indlægsskribenten – men resten af tråden er gemt for fuldstændighedens skyld.

Takker, men det kan jeg desværre ikke bruge. For at jeg vil gå videre med sagen bliver jeg nødt til at få fat i / låne en tilsvarende som den, jeg har vist, da jeg ved selvsyn skal kunne afgøre om den er fremstillet i stålstik, som spørgeren påstår, eller ej.Tilføjet 17.02: Det kan ikke være en “smutter” fra den originale produktion af 25.500 eksemplarer af de i AFA viste sorttryk, da der er tale om et “tryk” med et helt andet udseende.MvhToke

Toke Nørby
    Gæst

Jeg har nu færdigjort mine undersøgelser af det første grønlandske sorttryk og må (igen) korrigere hvad jeg skrev indledningsvist: “da det almindelige sorttryk ikke umiddelbart ser ud til at være lavet i stålstik”. Det ER lavet i stålstik og jeg har skrevet om sorttrykket og det “mystiske” anderledes “sorttryk”, som Javier spurgte om, på min hjemmeside:

Link til artiklen: https://norbyhus.dk/artiklermm/gr-sorttryk/

Man kan se, at det meget tætte og tynde papir, der blev anvendt ved det originale sorttryk, snød mig, da det ikke opfører sig på samme måde som almindeligt frimærkepapir. Ingen undskyldning, men blot en konstatering efter nærmere granskning af sagerne.

Mvh
    Toke

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.