Feltpostnumre under 2. verdenskrig

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Morten Pieper
    Gæst

Ved flere lejligheder er jeg stødt på feltpostbreve som er sendt til et navn + et feltpostnummer. Jeg formoder at det handler om, at nummeret skal dække over en given hærenheds faktiske opholdssted.

Med risiko for at udstille min store uvidenhed om posthistorien under 2. verdenskrig, så har det hver gang undret mig, hvor I finder oplysningen om, at f.eks. feltpostnr. 06268A = Stab, Infanterie Ersatz Regiment 58 stationeret i Ringsted. (Set på lot 145571 hos Fyns Frimærke Service).

Er der en database “der ude på nettet” som vi kan lave et link til her på hjemmesiden, eller er der et medlem af DPHS der har disse oplysninger, som vi evt. kan udstille her på siden.

M.v.h.
    Morten Pieper

Bo Bjerre
    Gæst

Hej Morten

Norbert Kannapin har udgivet 3-bindsværket: Die Deutsche Feldpostubersicht 1939-1945. Her er det anført, hvilke enheder og nogle gange lokaliteter de enkelte feltpostnumre tilhører. For at komme videre herfra, kan man bruge Georg Tessins 17-bindsværk: Verbände und Truppen der deutschen Wehrmacht und der Waffen-SS im Zweiten Weltkrieg 1939-1945, hvor man kan få sat lokaliseringer på en god del af brevene – men langt fra alle.

Begge værker kan heldigvis købes på cd-rom.

Jeg mener ikke, at der er en samlet database tilgængelig på nettet, men meget ofte kan en Google-søgning give resultat, hvis man først har stadfæstet, hvilken enhed, feltpostnummeret tilhører.

Alt i alt er det altså “hårdt arbejde” at koble lokaliseringer på de tyske feltpostbreve, og mange gange ender man med en meget bred stedfæstelse som f.eks. “Østfronten”, der ikke rigtig er så interessant.

Venlige hilsener
    Bo

Frants Langhoff
    Gæst

Jeg ligger da inde med Kannapins bøger – og hjælper gerne med et par opslag mht. FP – enhed. fhj@esenet.dk. Frants Langhoff

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.