Europeiska Postkonventionen eller Den Europeiska Post- og Fjernmeldeforening under 2. Verdenskrig

• This topic has 8 svar, 1 stemme, and was last updated 16 years siden by Hans Teinvall.
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter
    Hans Teinvall
    Gæst

Ett brev avsänt från Randers till Kiel 17 nov 1942. Brevet är frankerat med 20 öre Karavel och avstämplat med Brotype IId (Randers**) den 17 november 1942 kl 15.20 utan att makulera frimärket. Frimärkena är makulerade med Brotype IId (Randers*) den 17 nov 1942 kl 16.30. Denna stämpel har även makulerat de två julmärken som finns på brevet. Stämpeln Bro IId 1- 7 med Randers** passar INTE in i tidsperioden enligt Vagn Jensen. Stämpeln Bro Randers* IId – 3 Användes under perioden 2 sep 1942 – 18 aug 1949. Porto för utrikes brev under denna period var som bekant 40 öre.

I boken Censuren i Danmark 1940 – 1947, sid 25-26 presenterar författarna “Den Europeiska Post- og Fjernmeldeforening” Det var en kongress 19 oktober 1942 där 13 europeiska länder (alla ockuperade av Tyskland) undertecknade ett avtal om lägre porton mellan länderna. För Danmarks del innebar det bland annat att portot till Tyskland, viktklass 1 nedsattes från 40 öre till 20 öre. Överenskommelsen trädde i kraft den 1 april 1943 och upphörde i november 1945 då Danmark ensidigt drog sig ur överenskommelsen.

I senaste numret av PHT (2010 1) skriver Oskar Sörensen en intressant artikel på sidan 26 – 29 om Feldpost under 2. Verdenskrig. Sörensen skriver att portot nedsattes redan den 1 jun 1942. Brevet har vidare en blå stämpel på framsidan som jag tolkar till A III och på baksidan en röd stämpel som jag tolkar som 21. Brevet är censurerat i Tyskland efter det att censurpostkontoret i Köpenhamn öppnats.

Jag har haft tillgång till de källor som jag hänvisat till. Mitt filatelistiska bibliotek är kanske för litet. Jag hoppas någon kan mer om detta spännande område i dansk posthistoria.

Spörgsmål :Sidostämpeln från 17 november 1942 kl 15.20, varför har den hamnat på brevet och har vi upptäckt en användningstid av denna stämpel som vi tidigare inte har känt till? Vad betyder stämpeln A III på framsidan av brevet? Vad betyder stämpeln 21 på baksidan av brevet? Vem av Oskar Sörensen eller Anker Bloch Rudbeck & Otto Kjaergaard har mest rätt om när nedsatt porto gällde från Danmark till Tyskland? Vad kan det finnas för förklaring till att brevet censurerats i Tyskland och inte i Danmark?

Jag köpte för många år sedan på E-bay för en billig peng för att jag tyckte att brevet dekorativt men anade inte då att brevet hade denna intressanta historia.

S. Karlsson
    Gæst

A III och”21″ är censorstämplar vid ABP Hamburg. Censuren i DK behandlade endast försändelser mellan de nordiska länderna. Undantag sker med passerposten

S. Karlsson
    Gæst

Ny litteratur i ämnet: ” Die Zensur von Zivilpost in Deutschland im 2. Weltkrieg” / H. Landsmann

Hans Teinvall
    Gæst

Tack S.Karlsson för ditt snabba svar. Detta bekräftar att mitt filatelistiska bibliotek saknar viktiga böcker i ämnet. Var kan man köpa denna bok eller finns den tillgänglig på internet?

Henrik Svelmøe
    Gæst

Hej Hans

Jeg har købt min udgave, her:

https://www.philabooks.com/detail.asp?L=SU&AB=1&ID=52077&Search=zivilpost

Mvh. Henrik S. Hansen

Hans Teinvall
    Gæst

Hej Henrik!
    Tack! Boken kommer snart att ingå i mitt “bibliotek”
    Hälsningar

Otto Kjærgaard
    Gæst

1. april 1943 mener jeg er korrekt. Oplysningen bygger på Officielle MEddelelser nr. 13, 25.3.1943

Jørgen Kluge
    Gæst

Danmark indgik en tosidet aftale med Tyskland at portoen mellem landene skulle være til indenlandske takster. Dette var gældende fra 1.6.1942. Dog var breve over 1000 g til normal udenrigstakst.Danmark tiltrådte den europæiske Post og Fjennmeldeforening den 1.4.1943, dette medførte ingen ændringer i posttaksterne til Tyskland. Taksterne til de øvrige lander i Post og Fjernmeldeforeningen blev som til Tyskland.nSe takster for 1942 og 1945.

Mvh. Jørgen Klugen

Hans Teinvall
    Gæst

Jörgen & Otto!

Tack för ert engagemang för att bättra på mina kunskaper om den intressanta posthistoriska tiden i Danmark under delar av 2.Verdenskrig.

Jag kan konstatera att båda mina källor hade rätt men att det fanns inte bara en överenskommelse om speciella portosatser mellan Danmark och Tyskland, utan två.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.