Hej
Kan nogen hjælpe med at forklare frankeringen på dette brev.
Jeg har ikke kunne finde nogen takst der passer på 20 sk. i 1858. Det anvendte stempel passer fint med 1858, så fejlindstillet stempel er udelukket.
Et brev 0-15 gram kostede i 1858 22 sk. da Erlangen (Bairn = Bayern) ligger lidt nord for Nürnberg og dermed er i tysk rayon 3. Alt peger umiddelbart på, at brevet er ærbart. Der er intet der får mig til at tvivle på ægtheden. Selv det røde 3 tal (den tyske portoandel på 3 sgr = 13 sk) passer til portoen på 22 sk. Der er heller ikke noget der tyder på, at der er faldet en 2 sk. af brevet.
Det besynderlige er mærkernes placering. HVIS afsenderen har sat de 16 sk. på, hvorfor har han så sat de 4 sk. på i det modsatte hjørne, når der nu (før afstemplingen) er plads ved siden af 16 sk. mærket. Jeg tror mest på, at det er Vejle Postkontor der har påsat de 2 mærker.
Derudover tror jeg, at de er påsat på forskellige tidspunkter. Først 16 sk. som er annulleret med retvendt 76 og sidestemplet så tæt på mærker, at der ikke er plads til 4 sk. mærket. Mærke nr. 2 er først sat på senere og annulleret med et 76 der er drejet 45 grader i forhold til det retvendte 76. Det betyder med næsten 100% sikkerhed, at stemplet ikke har annulleret de 2 mærker i én postgang.
Noget tyder på, at postmesteren har opdaget, at 16 sk. ikke var nok efter at brevet var stemplet 1. gang. Med hvorfor har han sat 4 sk. på og ikke 2 sk. eller 6 sk. (18 sk. eller 22 sk.). Det giver ikke rigtig mening. Brevet er efter min mening underfrankeret med 2 sk.
Er der nogen ideer ??
M.v.h.
Morten Pieper