En usædvanlig markedsberetning

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Morten Pieper
    Gæst

Jeg har fundet denne “mystiske” forsendelse, som jeg absolut ikke har en naturlig forklaring på.

Det drejer sig om en trykt markedsberetning fra London dateret 1. juni 1857. Forsendelsen er åben og viser på ingen måde tegn på, at have været lukket på noget tidspunkt. Det kan derfor udelukkes, at der har været indlæg i brevet, idet disse ville falde ud ved først givne lejlighed.

Vi kender til disse forwardede tryksager fra England, som i samlet pakke sendes til Hamburg, og her via en agent bliver fordelt til modtagerne i Danmark og frankeres med den lave indenlandske tryksagsporto på 4 sk. Portoen for tryksager 0-60 gram (4 sk.), 60-125 gram (8 sk.) var gældende helt fram til 30.09.1865. Dermed er 8 sk. den højeste frankering der kan forekomme på en tryksag frem til 1865.

Dermed er der ikke tale om en “almindelig” tryksag, og heller ikke en “almindelig” forsendelse til max. 4 lod (=16 sk.), men hvad er det så?

M.v.h. Morten Pieper

Morten Pieper
    Gæst

Så kom der en løsning på, hvad det er !!

Frank Banke har mailet mig og fortalt, Geir Kaasa i sin tid havde samme brev i sin samling, og at han beskrev brevet som:

“Bulk Forwarded” – Printed matter, Market Report. Market report from London June 1st 1857 via KDOPA Hamburg where franked with 4 x 4 sk. 1854 – 4th print – and distributed all together to Randers with this copy on top.

Der er således tale om fremsendelse af et bundt markedsberetninger, som alle skulle til Randers. Det viste brev lå øverst i bunken, og fik påsat alle mærkerne.

Geir Kaasa har også haft et tilsvarende brev med 4 x 4 RBS, så der eksisterer dermed mindst 2 forsendelser af denne type.

Tak til Frank Bank for løsningen.

M.v.h.
    Morten Pieper

Anonym
    Gæst

Vedhæftet et tilsvarende brev jeg tidligere havde i min samling.
    Det er det omtalte andet brev fra Geir Kaasa’s samling.

mvh Søren Kjærgaard

Søren Kjærgaard
    Gæst

Her så billedet

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.