"Ekstra poststation" ?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Frants Langhoff
    Gæst

Jeg er i gang med opsætning og gennemgang af mit ældre Løgstør posthistorie, spc. selve funktionen.

Her støder jeg på betegnelsen ” ekstra poststation” .

Nævnes i :”fra Generalpostdirecteuren / Circulaire no. 1 1867. skrevet 6te februar 1867

samt ” Bekjendtgjørelse om Ophævelse af Extrapststationen i Løgstør, 12 te Januar 1867″

Men hvad er en ” Ekstra ” poststation ?

PS – og så mangler jeg materialer/studiemateriale af stemplerne: ”Vindblæs/ PR Løgstør”, ”Vilsted / PR Løgstør”, ”Løgstør / (Vilsted)” , ”Lundby/ PR Løgstør”, ”Løgstør / (Lundby), ”Gatten / PR Løgstør”, ”Kølby / PR Løgstør”. Samt STJERNEstempel ”Vilsted” som jeg ved findes i flere udgaver på 1 øre/gul bølgelinje.

Frants Langhoff, Havbakken 96, 6710 Esbjerg . fhj@esenet.dk tlf. 24773810

Ole Maintz
    Gæst

Hej Frants.
    Hvis du slår op i Dansk Posthistorisk Lexikon under “Ekstrapost”, så vil du se, at en sådan kunne man leje/bestille på en “ekstrapoststation”, hvis man havde behov for et blive befordret et eller andet sted hen. Ekstrapoststationer sorterede under Befordringsvæsenet, og det var vognmandslauget i byen, som udførte befordringen.
    Hilsen Ole Maintz

Toke Nørby
    Gæst

Her er et klokkeklart skrækeksempel på, at en forkert orddeling ødelægger forståelsen for spørgsmålet. Frants spurgte mig først, og jeg opfattede spørgsmålet forkert (underligt nok, når jeg ser tilbage, men jeg var travlt optaget af et andet projekt). Jeg foreslog ham derfor at spørge her. Jeg burde straks have svaret: “En lille nisse rejste….” og så have ladet Frants selv om at hitte ud af resten. Det gjorde jeg ikke.

Hvis man ønsker at se andre skrækeksempler på orddeling, kan jeg anbefale denne side: http://fiduso.dk/ (det er kontingentfrit at være medlem!)

Frants – du kan da byde på en “fad øl” ved lejlighed!
    Mvh
    Toke

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.