Ekspresgebyr til Sverige

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Webmaster
    Gæst

Hej, jag har ett brev som jag inte kan finna om det är rätt frankerad. Jag har tittat i Danske Breve I och II jag finner ingen uppgift på vad expressavgiften var till Sverige 1935, jag har såväl tittat i Dansk Luftpost utan finna om det är rätt porto.
    Kan brevet gått Luftpost mitt i vintern?
    Jag skulle sätta stort pris på om någon ville vara så snäll och lägga in denna fråga på Forum!

Vänliga hälsningar / MfG / Best Regards

Kjell Nilson
    Teknologgatan 5
    SE-411 32 Göteborg

Mobile: +46 (0)705 625 400
    email: kjell.nilson@axxess2.se

Webmaster
    Gæst

Ekspresbrev til Sverige

Webadm
    Gæst

Jeg er bange for, at dit brev er overfrankeret. Hvis vi går ud fra, at brevet har vejet mellem 0 og 20 gram består grundtaksten af brevporto til Norden: 15 øre og luftposttillæg til Europa: 20 øre = 35 øre.
    Ekspresgebyret til udlandet i 1935 skelner mellem gruppe I og gruppe II lande; gruppe I-lande var Sverige og Norge og gruppe II -lande var alle øvrige lande, det var muligt at sende ekspres til. Eksprestaksten til gruppe I-lande var 40 øre og til gruppe II-lande 60 øre.
    Brevet ser således ud til at være frankeret med det mest gængse eksprestillæg til udlandet, nemlig gruppe II-taksten på 60 øre. Hvis Sverige havde tilhørt denne kategori, havde portoen passet. Men Sverige var gruppe I-land, og taksten var derfor den reducerede på 40 øre. Brevet ser således ud til at være overfrankeret med 20 øre.
    Vedr. eksprestillæg til udlandet kan jeg henvise til Lars Jørgensens artikel i NFT 5-6, 1983. Den er uundværlig, hvis man skal analysere ekspresforsendelser.
    Med venlig hilsen
    Bo Bjerre Jakobsen

Webmaster
    Gæst

Tack, stort tack! Kan du på något sätt tacka Bo Bjerre Jakobsen för den värdefulla informationen!

Vänliga hälsningar / MfG / Best Regards

Kjell Nilson

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.