Ekspresbrevkort sendt fra Randers til Berlin og sendt som Rørpost de siste kilometer.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Hans P Sandberg
    Gæst

Heisan

Jeg har kjøpt dette fine brevkort EB20 med Ch.IX. Det er sendt ekspres fra Randers til Berlin og påsat et ekstra Fr.VIII 20 øre blå.

Det er korrekt tillegsporto for ekpresforsendelse. Det var i 1907 20 øre og det er kurrant at Fr.VIII frimerke benyttes da dee frimærke kom ud 1-21907.

Brevkortet er annullert Randers 16.3.07 3-6E BroIa. og ankomststemplet Berlin N.N. 17.3.07 1.20 N.

Jeg antar at det lille N betyr Nat så det har gået hurtig fra eftermiddagen til det ankom Berlin om natten.nSidestemplet Berlin N.W. 17 III.07 1.20N P40 (R28) skulle betyde at den er sent med rør post de siste kilometer n

Mine spørsmål er Hvor finner jeg information om Rørpost i Berlin i 1907 ?

Hvad betyr p40 og R28 i sidestemplet fra Berlin N.W.

Hvad betyr det røde 4 tal skrevet med et rødfedt blyant eller farvestift

Der står også noe med rød skrift som jeg ikke kan læse + et stort rød kryds over dte meste av brevkortet Kan Berlin eksperterne her i DPHS hjælpe mig med mine spørsmål

mvh Hans Peter i Norge

Jørgen Kluge
    Gæst

Hej Hans Peter

Rigtigt flot kort du har købt.

P40 i stemplet er Postamt (Postkontor) og R28 er Rohrpostamt (Rørpostkontor) begge beliggende på Lehrter Bahnhof, nu Berlins Hovedbanegård.

“N” betyder Nachmittag (Eftermiddag) Hvis der står “V” er det Vormittag. 24 timersur blev først indført i Tyskland omkring 1926. Rørposttogene kørte kun mellem kl. 7,00 morgen og 10 aften. Der kørte 4 tog indenfor hver time. Det er lidt forkert at kalde dem tog, patronen var kun 7 cm i udvendig diameter.

Det røde “4” er den rørpoststation hvor kortet blev sendt til. Det røde krids betyder at kortet er sendt ekspres.

Der står med rødt “Bote Bez(ahlt)” er bud betalt. der blev ikke opkrævet rørpostgebyr på ekspres breve fra udlandet.

Du kan finde en del på skrift under Wikipedia.org gå imd på “deutsch” og tast Rohrpost ind i søgefeltet øverst til højre.

mvh. Jørgen

Hans P Sandberg
    Gæst

Hei Jørgen
    Tusen tak for et raskt svar og et svar med en masse informasjon . Akkurart hvad jeg ønsket !!
    Tak skal du
    Det er det som er så fint med dette Forum .Folk udveksler informasjon
    Igjen mange Tak Jørgen

mvh

Hans Peter i Norge

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.