Efterporto

Dette emne indeholder 1 svar, har 2 stemmer og blev senest opdateret af  Palle Offersen 4 måneder, 1 uge siden.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter

Johnny Barth
    Deltager

Vedlagte søndagsbrevkort er sendt lokalt i København Ø 6. august 1933. Det påsatte frimærke blev ugyldiggjort 1. januar 1927.

Portoen kan beregnes til lokalportotakst 7 øre og tillæg for søndagsbefordring 10 øre, i alt 17 øre. I følge Danske Breve side 113 skulle efterportoen beregnes som manglende porto + 15 øre, dog højst det dobbelte af det manglende, hvilket giver 32 øre.

Som det fremgår er kortet påført “Porto 34” og der er ligeledes påsat portomærker for 34 øre.

Er der her tale om en fejl i Danske Breve, eller har postvæsnet beregnet efterportoen forkert?

Palle Offersen
    Deltager

Hej Johnny.

Du har fundet den rette kilde! Jeg er enig med dig i din konklusion. Det er mit gæt, at postekspedienten havde glemt maksimumreglen på +15 øre. Derfor har han anvendt x2-reglen, så det er blevet til 2×17 øre = 34 øre.

Det ligger jo inden for min primære samleperiode (1927-1933), og jeg har andre eksempler på, at tillægstaksten ikke er beregnet korrekt eller endog ikke er opkrævet, hvilket særligt ved fx søndagsbreve er bemærkelsesværdigt, idet posten jo skulle behandle det på særlig måde med søndagsudbringning. I øvrigt er det et fint postkort, som du har.

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)

Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.