Efterporto

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Anonym
    Inaktiv

Vedlagte søndagsbrevkort er sendt lokalt i København Ø 6. august 1933. Det påsatte frimærke blev ugyldiggjort 1. januar 1927.

Portoen kan beregnes til lokalportotakst 7 øre og tillæg for søndagsbefordring 10 øre, i alt 17 øre. I følge Danske Breve side 113 skulle efterportoen beregnes som manglende porto + 15 øre, dog højst det dobbelte af det manglende, hvilket giver 32 øre.

Som det fremgår er kortet påført “Porto 34” og der er ligeledes påsat portomærker for 34 øre.

Er der her tale om en fejl i Danske Breve, eller har postvæsnet beregnet efterportoen forkert?

Palle Offersen
    Deltager

Hej Johnny.

Du har fundet den rette kilde! Jeg er enig med dig i din konklusion. Det er mit gæt, at postekspedienten havde glemt maksimumreglen på +15 øre. Derfor har han anvendt x2-reglen, så det er blevet til 2×17 øre = 34 øre.

Det ligger jo inden for min primære samleperiode (1927-1933), og jeg har andre eksempler på, at tillægstaksten ikke er beregnet korrekt eller endog ikke er opkrævet, hvilket særligt ved fx søndagsbreve er bemærkelsesværdigt, idet posten jo skulle behandle det på særlig måde med søndagsudbringning. I øvrigt er det et fint postkort, som du har.

Webmaster
    Deltager

Hej
    Postkort sendt fra Lübeck til Haderslev den 10.8.1923 videre sendt til Aarhus. 47 øre opkrævet i manglende porto
    Porto var 1800 Mark påsat 400 Mark, manglende porto 1400 Mark.
    1 Centimes = 60 Mark (fra 1.8. til 23.8.1923) Manglende porto omregnet til Centimes = 23,33 forhøjet til 24 Cent???
    24 Cent omregnet til 23,5 øre multipliceret med 2 = 47 øre ???????????????????????????????????

mvh.
    Jørgen

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.