- This topic has 3 svar, 1 stemme, and was last updated 13 years, 1 month siden by
Klaus Wehlt.
-
ForfatterIndlæg
-
14. juni 2013 kl. 10:03 #59144
Jørgen Brandt
GæstBrev Kbh.-New York 2. vægtklasse 18.8.17. Påtegnet “via Russia” med blåt samt stemplet bagpå “EMERGENCY COPY” VEDFØJET BLÅT 2. AnkomstnPetrograd 12-8-17 (russisk tid). Censureret Petrograd militærcensur. London censur 4262. Det har været hensigten at sende brevet via Rusland til USAnformodentlig over Sibirien-Vladivostok. Pga. revolution i Rusland feb. -17 samt “Uindskrænket ubådskrig” ligeledes feb.-17 samt den kendsgerning, at Trans-Sibiriske jernbane blev sat ud af drift april-17, er brevet gået Kbh-Petrograd og via Arkhangelsk til England og videresendt til USA efter censur.
Det ses, at en F.Merrill har oversat de forskellige russiske stempler og dateret med underskrift Nov. 12/17.
Jeg vover den påstand, at dette brev er nr. 2 af 2 enslydende breve, hvoraf det ene er sendt direkte via England og dette her så den alternative rute over Rusland.
Imødeser med fornøjelse evt. kommentarer.
Mvh.
Jørger Brandt
16. juni 2013 kl. 13:02 #59728Klaus Wehlt
GæstHej Jørgen,
indtil nu jeg har ikke set et transitbrev til USA eller Canada via Sibirien fra 1. Verdenskrig. Men, den transsibiriske jernbane blev åben indtil 14.5.1918 (Tscheljabinsk-affære, en træfning mellem den tjekkiske legion og bolsjevikker). Fra Danmark Via-Sibirien routen blev lukked den 9.2.1918 (off. Meddelelse).
Formentlig havde posten i Petrograd betragted brevet som missendt til Russia og har sendt det via England til USA.mvh, Klaus
18. juni 2013 kl. 7:53 #59729Jørgen Brandt
GæstHej Klaus, tak for din kommentar med korrektioner på Sibirien ruten. Jeg forstår, det er lidt usikkert mht. transit på Sibirien til USA. Men dog alternativ rute. Det ændrer jo sådan set ikke noget ift. min påstand om duplikatbrev.
Ved du i øvrigt om, og i så fald, hvornår briterne havde kontrol med posten ud i verden fra Arkhangelsk eller Murmansk???Mvh.
Jørgen18. juni 2013 kl. 17:59 #59730Klaus Wehlt
GæstHej Jørgen,
jeg er ikke sikker på om det brev blev sendt via Murmansk eller Arkangelsk. Indtil udbruddet af den finske uafhængighedskamp i 1918 var den sædvanlige postroute fra Petrograd via Torneå og Happaranda til Bergen i Norge og derfra til Liverpool med postskib. Der eller i London blev posten fra Rusland censureret og derefter sendt til destinationen.
Postrouten via Murmansk eller Arkangelsk blev taget i brug efter spærringen af Torneå-Happaranda routen .
Mvh, Klaus -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.