I forbindelse med redigering af en posthistorisk artikel vedr. brevpakker mangler jeg nogle takster. Desværre står taksterne ikke i de almindelige taksttabeller, men kun i Udenrigske Forretninger – og sikkert også i Udenrigs Brevposttakst.
For brevpakker gjaldt den pudsige ting, at bestemmelseslandet havde ret til at opkræve et særligt gebyr for hver brevpakke, der blev udleveret. Brevpakker blev indført 1.7.1930 og Danmark valgte at tage 20 øre i gebyr. Allerede 1.1.1935 forhøjede man gebyret til 25 øre og det holdt sig længe. Den sidste udgave af Udenrigske Forretninger jeg har er fra 1949 og her gebyret stadig 25 øre.
Brevpakker blev afskaffet 1.7.1971. Er der nogen, som kan hjælpe med oplysninger om gebyret i perioden 1949 til 1971?