Brev fra Norge via København til England

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Forfatter
    Webmaster
    Gæst

BREV FRA BORØEN I NORGE TIL KJØBENHAVN FOR DERETTER Å BLI VIDERESENDT TIL ENGLAND

For en tid tilbake kom jeg over dette brevet som er sendt fra Borøen i Norge til Kjøbenhavn for deretter å bli videresendt til England.

Da konvolutten er litt mørk slik at alle stemplene ikke kommer så tydelig fram, vil jeg først informere om disse stemplene:

På forsiden er innleveringsstedet BORØEN 4-8 1870. Videre er frimerkene stemplet med 3-rings nummerstempel nr. 1 som er Kjøbenhavn. I tillegg er brevet på forsiden stemplet KIØBENHAVN K B 6-8 5½ – 6½. I tillegg finnes det en rød påtegning som kan markere en T eller en P.

På baksiden finnes det følgende stempler SANDØSUND 4-8 1870, CHRA-CHRSSAND 4-8 1870, KIØBENHAVN 6-4 1870 samt et uleselig britisk stempel.

Ut fra det som her er nevnt kan følende konkluderes: Brevet er sendt fra Borøen den 4.8.1870. Sannsynligvis er brevet innlevert allerede den 3.8. da posten ikke ble stemplet før posten ble avsendt. Det ble så sendt med ”DS MOSS” den 4.8 fra Christianssand til Christiania, som benyttet det ene av 3 stempler med teksten ”CHRA-CHRSSAND. Fra Christiania gikk så brevet den 4.8. videre med dampskip til Kjøbenhavn og ankom der den 6.8. For så å bli ettersendt til Gloucester.

Nå er det at mine problemer dukker opp:

– Burde det ikke bli krevd opp en ny porto for videresending fra Danmark til England?

– Hva betyr det røde tegnet på brevets forside?

Jeg håper at dette er spørsmål som danske posthistotie-kollegaer kan hjelpe meg med å finne svar på og takker derfor på forhånd.

Med hilsen

Knut J. Buskum, Norsk Posthistorisk Selskap

Webmaster
    Gæst

Kunne man forestille sig, at det ikke er et rødt T eller P, men et rødt “1 d”, hvor d’et er skrevet oppe i luften som de gjorde i England, når de skulle skrive 1 pence ?

M.v.h.
    Morten Pieper

Webmaster
    Gæst

I øvrigt ved jeg, at vores medlem Gunnar M. Loshamn arbejder med breve til DVI, hvor der bl.a. indgår overvejelser omkring konsulater som mellemstationer, og forsendelse i lukkede brevsække m.m.

Om dette brev har noget med sådan noget at gøre kunne man måske forelægge Hr. Loshamn.

Jeg fandt i hvert fald følgende tekst i Postmesterinstruksen fra 1822 (4. post, side 7):

“Breve bestemt til Vestindien maa ikke modtages med mindre samme enten ere adresserede til Nogen her i Staden (læs: København), der kan overtage disses videre besørgelse, eller i andet fald af afsenderne konvoluteres og portofrie afsendes direkte til kontoret for de vestindiske breve i København, der da efter reglementet for den vestindiske brevforsendelse af 1. november 1781 er pligtig til at modtage og besørge saadanne breve afsendte, endskiønt portoen til vestindien ikke medfølger”.

Der er lidt at arbejde med.

M.v.h.
    Morten Pieper

Knut J. Buskum
    Gæst

Det stemmer at det står 1d på brevet, hvilket betyr 1 penny å betale av mottakeren for ombringelsen. Dette burde jeg ha forstått, men takk til Morten som åpnet øynene mine.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.