Brev fra Lübeck til Danmark

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Jørgen Kluge
    Gæst

Hej Alle

Jeg har købt denne forsendelse. Sendt fra Lübeck til Kerteminde den 28.10.1853. Porto 16 Skilling med rødt.

Der står “Hermed følger med Posten / HF 1 Forseglet Papirpakke / med Prøver uden Værdi”

Porto udregning efter DPHS portotabel: Grundtakst 6 Sk. plus 6 Sk. for pakke indtil 1 pund sendt over 16 mil plus 4 Sk. i værdigebyr. i alt 16 Sk. Så langt så godt.

Pakken må være indleveret på det danske postkontor i Lübeck. Blev der kun opkrævet porto som hvis pakken blev indleveret i Danmark? Var der ikke noget gebyr i Lübeck? Hvorfor er der ingen stempel på? Var der inegen stempel på postkontoret i 1853?

Mange spørgsmål håber på svar.

Mvh. Jørgen

Webmaster
    Gæst

Hej Jørgen

Pakken er indleveret på det danske postkontor i Lübeck, og der blev ikke beregnet ekstra gebyr for pakker fra dette postkontor til det øvrige Danmark. Der er ikke noget stempel fordi det er en pakke der er sendt med pakkeposten, og så medfølger der en pakkepostkarte. Stemplerne er brevpost-stempler, men de ses næsten altid også brugt på pakkepostsager – men altså ikke ALTID.

Dette “fænomen” ses en sjælden gang i begyndelsen af frimærketiden – jeg har ikke fundet ud af, hvornår det blev indført at ALT skulle stemples. Jeg har et lignende brev i min Vejle-samling fra 1856 (ramme 2, pl. 16).

M.v.h.

Morten Pieper

Jørgen Kluge
    Gæst

Hej Morten
    Tak for svar. Jeg var ikke klar over at pakkeposten ikke altid stemplede forsendelserne.

Mvh.
    Jørgen

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.