Auktionssludder eller sjældenhed

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Forfatter
    Webmaster
    Gæst

Det sker lejlighedsvis, at auktionshusene præsenterer os samlere for objekter, hvor man har gjort alt hvad man kunne for at finde en forklaring på en påtegning.

Det er imidlertid ikke altid, at vi som samlere “bare” skal sluge det hele rådt – se f.eks. følgende objekt:

Lot 1606/4102 hos Bruun Rasmussen – link: https://bruun-rasmussen.dk/m/lots/BAC5264E5488?cas=guest&category_id=46893

Auktionen slutter 14. februar 2016.

Beskrivelsen lyder:

1864. Værdibrev 8 Skilling fra Odense til Kjøbenhavn 7. feb. 1870. Det blå 9-tal er 9 sk. for udbringning i København. Brevtakst 4 sk. Værdi (op til 50 Rdl.) 4 Sk. Forsegling 2 sk. =påklæbet i frimærker. Postbevis 2 Sk. betalt kontant: påskrevet /2). Københavnsk lokalpofrto: ufrankeret lokalbrev 3 Sk. Værdigebyr (indtil 50 Rdl.) 4 Sk. Bevis/attest for udleveringen 2 Sk. I alt 9 skilling påskrevet med blåkridt. Brevet er det eneste kendte med den specielle københavnske lokaltakst, der var gældende fra 1.7.1869 til 1.4.1870.

Meget fin tekst, men der skal unægtelig også en helt delt til, for at “tale” den las op til en startpris på 1.500 kr. + det løse.

Er der mon nogen der kan tilføje nogle fornuftige kilder eller som kan redegøre for, at vi her har at gøre med en “stor værdifuld sjældenhed” ??

Jeg bøjer mig gerne for viden og gode forklaringer – ellers vil jeg tillade mig at kalde det for en gang sludder – opfundet til lejligheden !!

Morten Pieper

Webmaster
    Gæst

Et lille indspark mere til kvaliteten af lotbeskrivelserne hos Bruun Rasmussen.

Lot 1606/4236 – link: https://bruun-rasmussen.dk/m/categories/602963?cas=guest: GULDBORG stjernestempel og ALSLEV lap VI på 12 øre brev til Flensborg. Den specielle takst til havnebyer.

Jeg har på ingen måde et ønske om at “jagte” Bruun Rasmussen for deres dårlige lotbeskrivelser, men vi må indrømme, at kvaliteten er faldet betydeligt gennem de senere år. Med denne beskrivelse af brevet fra Guldborg til Flensborg udstiller sagsbehandleren hos Bruun Rasmussen en så grundlæggende mangel på (post)historisk viden, at det må betegnes som skadeligt for auktionshuset og direkte useriøst. Med en startpris på 500 kr. + det løse, må vi endvidere tørt konstatere, at der er ramt helt ved siden af skiven.

Mit budskab til medlemmerne er meget klart: Pas rigtig meget på med at stole for meget på de beskrivelser der følger med objekterne.

Der var engang, hvor vi samlere kunne lære noget af auktionshusenes beskrivelser. Den tid er desværre længe forbi – og det er faktisk rigtig trist !!

Morten Pieper

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.