1864 – Udlandsbrev via Rostock

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #79334
    E. Christensen
    Deltager

    Tak til Jørgen Chr. Lei for en god og informativ artikel i PHT 04.2020 om Ystad-Rostock ruten. som beskrevet kun 4 mulige afgange, men iflg. Max Meedom blev muligheden for stadig at anvende Ystad-linien opretholdt som en mulighed, såfremt hæren skulle bruge postskibene til troppetransport. Is-situationen i Lübecker Bugt kunne også være en hindring. Selv har jeg erhvervet det viste brev  hos Scanfil i 2016. Brev sendt til Arnhem d. 6. feb. fra Kbh.  over Malmø-Ystad d. 7. til Rostock  d. 10, men videre transportmåde fremgår ikke. Af brevets portopåtegninger fremgår heller ikke den svenske porto. Øverst t.h. ses svagt spor af et nr.-stempel. Jeg vil da gerne have en mulig kommentar til brevet. Mvh. Erik

    https://dphs.dk/wp-content/uploads/hm_bbpui/79334/zhq6cbrhbpuiq3uippfyit8hkblzaf4k.JPG

    #79474

    Tillykke med erhvervelsen! Jeg plejer at kigge Skanfils auktioner igennem, men har øjensynlig overset dette brev. Jeg har tilladt mig at overføre afbeildningerne af for- og bagside til min PC og indlemme brevet i mit kartotek over Ystad-Rostock ruten. Dit brev ligner mit med undtagelse af, at mit har et TH&T-grænseovergangsstempel og et T.T.36. Jeg tror, at dit brev også er befordret af TH&T gennem Tyskland (taksterne i i blåt er næsten de samme), og at brevene er gået fra Rostock til Hamborg og videre med TH&T til de respektive grænseestationer. Lybæk som transitposthus, mener jeg, kan udelukkes da TT36 ifølge van den Linden ikke kendes brugt.

    Der dukker hele tiden nye meldinger om disse breve op, Senest på den her i Forum omtalte Köhler-auktion, hvor der frs Chris King’s Slesvig-samling, lot nr.  blev solgt et frimærkefrankeret (2 x Afa 10, 2 x AFA 9 og  1 x AFA 5 =  26 sk) brev fra Nakskov 6/2 1864 til Schweiz. Brevet fik hammerslag til udbudsprisen 2000 EUR. Brug en faktor 10 for at få prisen i kr. En manko ved brevet er, at selv om der er angivet et Rostock-stempel bagpå, har postmesteren i Nakskov ikke frankeret brevet via Sverige med ekstra 4 sk, idet 26 sk ifølge DAKA 1999 var normaltakst til vissse byer i Schweiz indtil 31.7 1865.

    #79482
    E. Christensen
    Deltager

    Til Jørgen Lei, tak for dit hurtige svar, men jeg kommer til at trække på din spidskompetance mht. portoberegning. Min vurdering er som flg. Dansk porto til Nederlandene = 2 sgr + preussisk porto 3 sgr.+ Hollandsk porto 2 sgr. =  ialt 7 sgr = 30 skilling = 39 cent påført forsiden. Så er spørgsmålet hvem påfører og hvad dækker med blåkridt 4 3/4 og hvilken møntfod er der tale om? Et andet ufrankeret portobrev i min samling til samme adresse sendt d. 8/3 – 64 fra Randers er kun forsynet med hollandsk portoberegning = 40 cent og ikke anden påtegning,  i Hamburg er brevet forsynet med apteret stempel og endvidere transitstempel i Hauptpostamt og med rødkridt påført 2 sgr,  en i mellemtiden vedtaget transitporto.

    mvh. Erik

     

    #79486

    Tak for tilliden, men jeg er ikke spidskompetent mht. portoberegning og slet ikke, når det drejer sig om NL. I følge cirkulære 4/1864 står der, at ved forsendelse over S skal portoen beregnes som normalt over Hamborg med tillæg af 4 sk svensk portoandel, så dine 2 Sgr. dansk andel er gode nok. Videre står der, at der ved forsendelse ud over Mecklenborg skal betales tysk foreningsporto, så dine 3 Sgr. burde også være rigtige, men som jeg ved fra mit brev, er det gået videre med T&TH fra Hamborg til udvekslingsstedet med NL. Derfor antog jeg – måske fejlagtigt – at mine fire en fjerdedel i blåt måtte være T&TH’s portoandel + dansk portoandel i Sgr., da T&TH ikke har noget at gøre med Postforeningen (D+A). Men som jeg skrev i artiklen: “Hvis andre ved bedre, er jeg lydhør”. Så meget for min spidskompetance. Den hollandske portoandel ved jeg intet om, da jeg ikke samler NL, men måske kan en spidskompetent som Erling Berger fortælle, om 2 Sgr. NL-portoandel er rigtig. Brevet er sendt i porto (ingen svensk portoandel opkrævet), så jeg ved ikke, hvorfor du har regnet om til sk. for at få beløbet i cent. Passer de 39 cent i øvrigt ikke med, at turen fra Hamborg til NL-udvekslingssted har været lidt billigere end 3 Sgr.?

    Vh Jørgen

     

    #84212
    Webmaster
    Deltager

    Hei! jeg slenger meg på etteranmeldt i diskusjonen her siden jeg er ny i forumet, men siden jeg jobber med et prosjekt om korrepsondanse mellom Sverige og Nederland i denne perioden har jeg noen kommentarer som kanskje kan være av interesse:

    Det var mye som skjedde i 1864, og det hersket nok til tider litt forvirring om hvilke portotakster som var gjeldende. Utgangspunktet er ihvertfall en ny postkonvensjon mellom Preussen og Nederland som fikk effekt fra 1.1.1864, som nedsatte den nederlandske innenriksporto fra 10 cent (2 sgr) til 5 cent (1 sgr). I tillegg ble tysk foreningstransittporto nedsatt fra 3 sgr (20 cent) til 2 sgr. Derimot ble det samtidig innført et nytt gebyr på 1 sgr for ufrankerte brev. Netto portoendring ble derfor en reduksjon på 1 sgr/5 cent. Nederlandsk porto til oppkreving ble alltid rundet av til nærmeste multippel av 5, dvs et oppkrevingsbeløp ville enten være 30,  35 eller 40 cents og aldri 39. Jeg tror derfor at portoantegningen er ment å vise 35 cents og ikke 39.

    Hva angår postbefordringen mellom Warnemünde/Rostock og Nederland ble posten sendt med jernbane via tilknytning til strekningen Berlin-Hamburg, og det var vel da det Mecklenburgske postvesen som besørget den første delen av strekningen. Min teori er derfor at “4 3/4” i blått er en påtegning i Mecklenburgsk landesmünz, som tilsvarer 3 sgr. I  Hamburg ble posten fra Rostock til Nederland overlevert Hamburger Stadtpost, som var ansvarlig for befordringen til nederlandsk grensepostkontor. I praksis var det Hannoverische post som utførte dette på vegne av Hamburger Stadtpost. Thurn und Taxis var med andre ord ikke involvert i dette tilfellet. Mvh Kent Ryen

    #85714
    Webmaster
    Deltager

    Hei, etter  å ha ferdigstilt mitt bokprosjekt om «Drottningbreven», tror jeg at jeg nå er istand til å gi noen mer presise kommentarer til dette brevet; det er åpenbart at portopåtegningen/oppkravsbeløpet er 35 cents. Dette tilsvarte 6 silbergroschen. Brevet er sendt via Warnemunde og Preussen i åpen transitt, dvs Hamburg Stadtpost var ikke involvert, slik de normalt ville være for post over Hamburg til Nederland. Derfor har porto gjennom GAPU blitt beregnet etter den nye konvensjonen Nederland-Preussen, med 2,75 sgr til Preussen og 1,25 sgr til Nederland for ufrankerte brev. «4 3/4» må da svare til summen av dansk og prøyssisk porto. Av en eller annen grunn har svensk transittporto ikke blitt oppkrevet. Dette kan skyldes at takstene over Warnemunde ikke ble publisert i hollandske sirkulærer før 15.02 (nr 618). Brevet ble taksert av det hollandske grensepostkontoret i Arnhem som om det gikk fra Danmark via Prøyssen direkte. Det tror jeg må være den beste forklaringen man kan finne for dette brevet. Mvh Kent Ryen

    • Dette svar blev ændret 10 months siden af Webmaster.
    • Dette svar blev ændret 2 months, 1 week siden af Niels E. Thunbo.
    #85775
    E. Christensen
    Deltager

    En stor tak til Kent Ryan! Der er desværre efterhånden uendelig langt imellem, der sker noget i dette forum! – Men nu tror jeg mit brev er tilstrækkelig gennemanalyseret til beskrivelse i mit eksponat til Den Muntre. Det kendskab til området, som Kent i sit svar beskriver, kunne jeg aldrig selv have opnået. – Et lignende brev sendt fra Randers til Arnhem d. 8/3-1864 er således gået som “alm postrute” og takseret efter omtalte cirkulære af 15/2. –  2-tallet skrevet med rødkridt antager jeg er dansk porto til Hamborg.

    Venlig hilsen Erik

    Brev til Arnhem d. 08.03.64

     

     

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.