- This topic has 4 svar, 1 stemme, and was last updated 10 years, 5 months siden by
Jørgen Kluge.
-
ForfatterIndlæg
-
3. februar 2016 kl. 19:13 #59243
E. Christensen
GæstJeg savner hjælp til at bestemme portopåtegningerne på dette brev. det har voldt mig kvaler.
6. februar 1843 (indv. Dateret): Portobrev fra Königsberg i Preussen via Hamburg og København til Mandal. Norge. Svagt afgangsstempel på seglside.
14, februar: Transitstempel Hamburg K.DÄN. O.P.A. Brev sandsynlig transporteret over land grundet vinter. Normalt befordret København – Lübeck i sommermånederne.
Portopåtegninger: 103 – 38 (38 er porto Preussen til Hamburg = 12 LSk á 3,2 Rbsk)
Herunder er angivet med blåkridt: 166 — 38
Herunder er angivet med sort blæk 54 — 54
Herunder påtegnet 9 ( Er dette for transport til Helsingborg skulle det være 10 Rbsk
Jeg formoder at portosatserne er for et brev 3/4 loth
Jeg håber der er hjælp at hente.
mvh. Erik Christensen
5. februar 2016 kl. 13:27 #60007Jørgen Kluge
GæstØverst til højre står der noget, det er svært at se på skærmen. Måske 9 / ? eller 9/10 loth. Det kunne se ud som om det er samme blæk som de 54 på bagsiden.
Den preussiske porto fra Königsberg Pr. til Hamburg er 12 Silbergroschen for et enkelt brev (max. ¾ lod).
Der til kommer porto til det danske postkontor i Hamburg og videre porto.
Jeg kan hvis du vil have det sætte brevet på en tysk forumside, det har i mange tilfælde hjulpet.
Mvh.
Jørgen Kluge6. februar 2016 kl. 10:07 #60008Jørgen Kluge
GæstHer er lidt mere.
Jeg tror, at brevet kan være privat befordret til det danske postkontor i Hamburg, der er ingen afgangstempel i Königsberg Pr. Der er heller ingen påtegning om den preussiske porto på 12 Sgr.
De 38 er Rbs. det er transitporto i Danmark.
38 Rbs. svarer til 26 SkSp (norsk) hertil kommer 15 SkSp i søporto og de resterende 13 SkSp op til 54 SkSp. må være norsk landporto.
103 og 9 må være kartenumre.
Hvorfor der står 54 to gange =?
(Jeg vil gerne modsiges)
Mvh.
Jørgen9. februar 2016 kl. 15:43 #60009E. Christensen
GæstTak til Jørgen for svar. – Jeg har lidt kommentar- og flere spørgsmål til dit indlæg. Midt på seglside ses svage spor af 2 stempler. Øverst et en-rings, herunder et utydeligt 2-rings. Det er sandsynligvis preussiske (Könb. og Hmbg.). Der er tale om en markedsberetning, så vægt må være max 3/4 loth. Mig bekendt var søtransport fra Holstein lukket indtil april
103 formoder jeg er preussisk karte og porto ? , og 166 dansk med transitporto 38 sk. Hvilken andel norsk postvæsen opkræver ved jeg ikke.
Men hvis du vil være behjælpelig med et tysk forum, vil jeg være taknemmelig.
mvh. Erik Chr.12. februar 2016 kl. 8:21 #60010Jørgen Kluge
GæstJeg tror stadig at brevet er privat befordret til det danske postkontor i Hamburg. Brevet er skrevet 6.2. og stemplet i Hamburg den 14.2. Mine breve fra 1835 var kun 5 dage undervejs på samme strækning. Der var i 1843 delvis jernbane på strækningen. Der er ikke påført preussisk portobeløb. nedenstående fra en norsk samler af breve fra “før frimærketiden”.
En mulig udregning:
Dansk porto 38 Rbs. = 26 Sk. sp.
Søporto DK til Frederiksværn 16 Sk Sp
Landporto til Mandal 10 Sk Sp
Udbringning 2 Sk Sp.
I alt 54 Skilling SpecieTrods vinter var der skibs forbindelse fra Frederikshavn til Fredriksværn (nu Stavern) så længe det var muligt.
-
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.