Svar til: 1864 – Udlandsbrev via Rostock

Tak for tilliden, men jeg er ikke spidskompetent mht. portoberegning og slet ikke, når det drejer sig om NL. I følge cirkulære 4/1864 står der, at ved forsendelse over S skal portoen beregnes som normalt over Hamborg med tillæg af 4 sk svensk portoandel, så dine 2 Sgr. dansk andel er gode nok. Videre står der, at der ved forsendelse ud over Mecklenborg skal betales tysk foreningsporto, så dine 3 Sgr. burde også være rigtige, men som jeg ved fra mit brev, er det gået videre med T&TH fra Hamborg til udvekslingsstedet med NL. Derfor antog jeg – måske fejlagtigt – at mine fire en fjerdedel i blåt måtte være T&TH’s portoandel + dansk portoandel i Sgr., da T&TH ikke har noget at gøre med Postforeningen (D+A). Men som jeg skrev i artiklen: “Hvis andre ved bedre, er jeg lydhør”. Så meget for min spidskompetance. Den hollandske portoandel ved jeg intet om, da jeg ikke samler NL, men måske kan en spidskompetent som Erling Berger fortælle, om 2 Sgr. NL-portoandel er rigtig. Brevet er sendt i porto (ingen svensk portoandel opkrævet), så jeg ved ikke, hvorfor du har regnet om til sk. for at få beløbet i cent. Passer de 39 cent i øvrigt ikke med, at turen fra Hamborg til NL-udvekslingssted har været lidt billigere end 3 Sgr.?

Vh Jørgen