Hej Morten og Ole
Tak for svar.
Jeg er ikke helt med (den med saks og pap) pakketaksten B for pakker over 1 pund er der grundtakst på 2 Sk. indtil 4. vægtklasse, først derefter kommer værditaksten.
Jeg viser grunden til mit spørgsmål. Pakkeledsagebrev sendt 6.10.1857 for pakke med opkrævning på 4 Thaler 10 Sgr., de er altid spændende og svære at finde ud af. Pakken er sendt fra Breslau, Preußen til Nykøbinf F og videresendt til Nakskov. Jeg mener pakketaksten er udregnet fra afsenderbyen til Stettin hvorfra der var skibsforbindelse til København. Taksten er 1,5 Pfg. pr. 5 mil pr. pund. Afstanden var 41 mil dette giver 9 afstand x 1,5 Pfg. x 6 pund delt med 12 = 6¾ Sgr. dertil kommer Prokuragebyr på 1 Sgr. pr. ½ Thaler = 9 Sgr. plus dobbelt brevgebyr for opkrævning mellem 1 Th. 1 Sgr. og 20 Th. Herefter kommer søporto på 2 Sgr grundtakst og ¾ Sgr. pr. pund = 2 + ¾ x 6 = 6 Sgr. Tysk porto i alt 27¾ Sgr. De 4 Th og 10 Sgr er omregnet til 130 Sgr. her tillægges de 27¾ Sgr. bliver noteret som 4 Th 37¾ Sgr. en lidt underlig måde at skrive det idet 1 Th er 30 Sgr. Der burde have stået 5 Th. 7¾ Sgr. omregnet til 647 Sk.d. dertil kommer den danske porto fra Kbh. til Nyk.F. her knækker snoren for mig. Det næste tal der står er 682, som bliver overstreget, differencen er 35 kan det være porto fra Kbh. til Nyk.F.? Pakken videre sendes til Nakskov, kommer der så en ny porto på? Der står 702 en diff. på 20 der under står Værdiaft(?) eller Toldaft(?): 42 der tillægges til summen 744 Sk.d. dette omregnes til 7 Rd. 72 Sk. dette er påført på forsiden som opkrævnings beløb. Der er en påtegning med Wismar, Obotrit som var et skib til Kbh. fra Wismar. Den 6.10.1857 var en tirsdag, og Obotrit sejlede torsdag eftermiddag og var 20 timer om sejlasen, men brevet er ankommet til Kbh. den 9.10. (fredag) så jeg tror ikke det er sejlet med Obotrit.
Kan nogen udregne den danske porto?
Jørgen