Svar til: Rødt kryds

Ole Maintz
Gæst

Hej Morten.
Jeg er glad for at se dit adressebrev med rødkridt-krydser og dine bemærkninger om, at der er tale om forskellige “typer” krydser. Netop pakkepostforsendelser har flere forskellige påtegninger, som man med rimelighed kan “postulere”, er kontrolmarkeringer. På dit adressebrev -tror jeg – krydserne er en kontrol af, at pakke(r) og adressebrev er “kontrolleret” for, at begge dele er “tilstede” ved ekspeditionen.
I 1987 havde jeg en samling om danske pakkepostforsendelser. I forbindelse med udarbejdelsen af denne samling konstaterede jeg, at den måde de forskellige postkontorer markerede “kontrollen” på, var meget forskellig. Nogle satte blot et “V” (=tjek-mærke), andre satte streg over registernumrene, atter andre satte et lille kryds og nogle undlod at sætte “kontroltegn” på adressebrevet. Så vi er meget enige om, at krydser på pakkepostforsendelser og brevforsendelser har hver deres betydning.
Det kunne være interessant at se, hvilke BREVPOSTFORSENDELSER med et rødkridtkryds medlemmerne har liggende. Måske vil det kunne være med til at klarlægge hyppigheden af sådanne forsendelser. Skulle der være andre en dig, Morten, som læser dette indlæg, så opfordres de til at læse min lille artikel om “Rødkridt påtegnede brev” i PHT 2003/1, hvis de har lyst til at deltage i vores lille debat her på FORUM.
Hilsen Ole M