Hej Finn
Det er jo en ganske interessant brev du viser her. Problemstillingen med de “røde krydser” har været drøftet rigtig mange gange i forskellige sammenhænge og her har specielt Ole Maintz været fortaler for, at krydset netop betyder, at Karten ligger i den bunke med det røde kryds. Ole henviser her til omkarteringsloven der kom i 1860. Andre gode posthistorikere mener imidlertid, at der er tale om en kontrolmarkering.
Det interessante ved dit brev er, at det ganske entydigt kan ses, at det røde kryds er skrevet af postmesteren i Horsens, da farven er identisk med 6-tallet. Postmesteren i Horsens har ikke noget der skal kontrolleres i forhold til dette specifikke brev. Det er et helt almindeligt portobrev som godt nok indløses med en modtagerattest, men det er postmesteren i Horsens egentlig rimelig ligeglad med – det er modtagerens hovedpine.
Derfor kan jeg ikke se en anden god forklaring på krydset end netop det forhold, at brevet har været det øverste brev i den bunke, hvor samlekarten har ligget.
Indtil der er forsket lidt mere i netop disse krydser mener jeg imidlertid også, at man skal være varsom med at generalisere betydningen af de røde krydser. Jeg har flere breve hvor det er helt tydeligt, at det røde kryds netop er en kontrolpåtegning.
M.v.h.
Morten Pieper