Stort tack till Klaus och Bo för att ni delade med er av era kunskaper.
Jag ser också med spänning fram emot vad tysklandssamlarna i Munchner Briefmarken Club har för uppfattning om brevet och censurstämpeln.
Jag har även fått mail sända direkt till mig med upplysningar om brevet och bakgrunden till de stämplar som finns på brevet.
Jag gjorde en ytterligare undersökning själv genom att fastställa vilken stämpel som använts vid avsändandet från Köpenhamn.
I Jan Bendix bok Köbenhavns poststempler sid 298 har jag identifierat stämpleln som nr 2 (Brotype Vc-2 Köbenhavn / 23. 1, 17 jun 1932 – 6 jul 1971).
Det finns också en notering om att stämpeln “kendes ikke anvendt i perioderne 3 nov 1936 – 1 nov 1940 och 17 apr 1962 – 26 apr 1967)
Mitt brev är stämplat 1 okt 1940. Min slutsatsen blir då att vi nu kan konstatera att perioden där stämpeln inte använts blir lite kortare.
Ett spörgsmål för Vagn Jensen att ta ställning till. Är min slutsats korrekt?
En reflektion i detta sammanhang är att den tyska censuren visade respekt för post som sändes till danska ambassader och konsulat i utlandet. Det skulle vara intressant om någon mer har liknande brev som sänts till danska ambassader i utlandet under 2.verdenskrig och som både är censurerade och INTE censurerade.